Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
16. marts 2001

Som strikkekoner ved guillotinen
Når DR, TV 2 m.fl. sender direkte tv fra domsafsigelsen i retssagen mod Peter Lundin er det en vulgarisering af retsvæsenet og misbrug af nyhedsformidlingen.
DR og andre medieforetagender ligestiller sig på denne måde med de strikkende koner ved guillotinerne under Den franske Revolution og med udstillingen i gabestok foran Rådhuset i forne tider.
Johan-Otto Scmidt
formand Kirke & Medier i Storkøbenhavn

Op med humøret, Klaus
12. MAR. – For nylig påbegyndte TV2 sin forårsturne. I den anledning skrev Klaus Lynggaard om koncerten med Danmarks kedeligste Orkester fra Horsens.
Jeg overværede desværre ikke selv koncerten, men synes lige Klaus Lynggaard skal have et par ord med på vejen. Kære Klaus! Er du sikker på, at det ikke var dig, der var uoplagt denne aften? Jeg synes din anmeldelse bærer præg af det. Jeg har en stærk formodning om, at det må forholde sig sådan; jeg tvivler meget på, at det kan være rigtigt, at alle fire i bandet på samme tid skulle (efter aftale?) være uoplagte og uengagerede og dertil spille pr. rygmarv. Om igen, Klaus! Nap en koncert til en gang når du er i bedre humør!

Hans Houmøller
Pilely 1, Rødovre

Keller og Kanalerne
12. MAR. – Birk Keller mener den 9. marts, at der er brug for et alternativ til DR når den fjerde radiokanal skal uddeles.
Alternativer er der nok af. Jeg bor lige over for Birk Keller og kan modtage 10 radiokanaler på FM, hvorfra kun de tre er fra DR. Dertil kommer 25 andre via TeleDanmark Kabel.
Som radiolytter hilser jeg ligesom Birk Keller pluralismen og de mange valgmuligheder velkommen. Når DR alligevel søger om den fjerde radiokanal er det da heller ikke for at »sidde på det hele«, men for at kunne opfylde et gammelt ønske om en hel radiokanal, som primært er helliget klassisk musik. I dag må vi og lytterne leve med en masse kompromiser, hvor den klassiske musik må dele frekvens med f.eks. de regionale programmer eller P1. Især det sidste, hvor vi sender klassiske programmer som »Skala« eller »Torsdagskoncert« på P1, medfører hundredevis af klager fra trofaste P1-lyttere, som synes, kanalen skal holde sig til taleprogrammer og samfundsoplysning.
Hvert år modtager DR 20-30.000 forslag fra lytterne (herunder ikke så få fra Birk Keller) om hvad vi også lige burde sende på den ene eller anden kanal. Med fire kanaler kan vi sende både klassisk musik og samfundsprogrammer hele dagen. Og noget helt nyt skal du også nok få, Birk. For den femte kanal, der kommer i udbud senere på året, må end ikke søges af DR!

Leif Lønsmann
radiodirektør, DR

Forkert nummer
12. MAR. – Fra lederplads, hvor Christian Lund forsøger at retfærdiggøre Claus Beck Nielsens avis-serie om manden uden nummer, udtrykkes forhåbninger om at de involverede efter »at have set helheden« nu vil vise forståelse for projektet. Men hvad med læserne?

Thøger Jensen
Falstersgade 13, Århus C

Fars
9. MAR. – Vedrørende Informations forsideillustration den 8. marts:
Det bliver spændende at se forsiden, når det bliver fars dag!

S. Jonasson
Rønnebærparken 62, Roskilde

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her