Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
15. marts 2001

Køn og kunst!
9. MAR. – I sin artikel »Kvinder er stadig pynt på kunstens bord« den 8. marts beskæftiger Lisbeth Bonde sig med, hvor få kvinder i forhold til mændenes antal, der bliver værdsat som billedkunstnere af kunstmuseerne.
Jeg synes ikke, det er nogen god måde – det dér med antal hér og antal dér – til at måle kunstens betydning for kønnene eller kønnenes for kunstens på. Og lad dog være med at tro, at antallet af dimittender fra kunst-akademierne har noget som helst at gøre med antallet af skabende kunstnere.
Kunstlivet er umådelig stort i tal, mens kunsten er ganske lille.
Jeg bryder mig ikke så meget om det med køn og kunst, men det er rigtigt, at de mest personlige og mest skabende kunstnere ofte passer dårligt til at gå i takt med tidens forskellige trends og derfor ofte bliver marginaliserede.
Skulle jeg nævne nogle af dem, der har betydet mest for dansk billedhuggerkunst de sidste tre generationer, så bliver Astrid Noack, Agnete Madsen og Lisbeth Nielsen blandt de første, jeg kommer i tanker om – og det ganske uden køns anseelse.
Det handler jo om formens udtryksfuldhed frem for alt.

Erik Thommesen
Bylyngen 34A, Blidstrup
3230 Græsted

Missilskjoldet
9. MAR. – I Fylingsdale og Men-with Hill i Yorkshire i England ligger to amerikanske atomvåbenbaser, som man er i færd med at opgradere med henblik på de amerikanske høges vision om et missilskjold. Den 8. marts skulle den danske fredsaktivist Ulla Røder med The Trident Ploughshares demonstrere ved det kontor, hvor udvidelsesplanerne af Fylingsdale og Menwith Hill skulle vedtages.
Demonstrationen blev imidlertid aflyst på grund af smittefaren for mund- og klovsyge. Det var ikke tilladt at rejse fra Faslane i Skotland til Yorkshire i England.
Måske vil en opgradering af atombaserne i England føre til en opgradering af Thule-basen i Grønland. I så fald bliver der brug for en dansk Ploughshare-aktion i Thule.
Lad os ikke glemme, at ifølge international lov er atomvåben ulovlige.
Fredsbevægelsen har ikke glemt det, men det har de fleste af politikerne.
Der står meget i aviserne om missilskjoldet, men næsten intet om de kriminelle atomvåben.

Inger Bjørn Andersen
aktiv i fredsbevægelsen
Buegården 9, st.th.
2880 Bagsværd

Kaptajn Haddock
11. MAR. – Et spørgsmål til Tin-tin-oversætteren Jørgen Sonnergaard fra en oversætterkollega: Hvis han nu skulle vinde sagen og få de mange penge, vil han mon så betale nogle af dem tilbage til forlaget som kompensation for de serier, han har oversat, som har givet underskud?
Jeg er faktisk sikker på, at vi oversættere er bedst tjent med fortsat at få vores faste tarifløn uden hensyn til forlagets eventuelle tab eller profit.

Per Vadmand
Degnebakken 7, Ringsted

Apartheid a la Israel
Historien gentager sig i uhyggelig grad. Under Anden Verdenskrig blokerede Nazi-Tyskland for jøderne og udsultede dem i ghettoen i Warszawa. Det var en hidtil ukendt brutalitet overfor en civilbefolkning. I dag gentages samme taktik overfor palæstinenserne i de besatte områder af det brutale israelske militær. På trods af, at verdensopinionen minus et par totalitære stater kraftig har fordømt fremgangsmåden og selv USA på det sidste fordømmer, stiger voldsudøvelsen fra Israel. Hvornår flyder bægeret over og hvornår stopper vi samarbejdet med dette apartheids-regime?

Bent Brogaard,
Provstevænget 5, Galten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her