Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
10. marts 2001

Uma Ratnavadyvel
6. MAR. – Jeg forlanger, at Udlændingestyrelsen, Karen Jespersen og Inger Marie Bruun-Vierø svarer på, hvornår der er tale om en særlig tilknytning til mennesker, der bor i Danmark, hvis ikke en mors tilknytning til sin mand og sit barn er det.
Jeg anmoder informations dygtige journalister om at stille de nævnte dette spørgsmål.
Jeg opfordrer folketingspolitikere til at stille ministeren dette spørgsmål i Folketinget.
Og jeg anråber det danske folk om at rejse sig og tage afstand fra det uværdige system, det har skabt.

Benjamin Jensen
Brendstrupvej 4, Århus N

Strøm i stride baner
7. MAR. – I sit indlæg om IPCC klimapanelets arbejdsgrupperapport (Information den 6. marts), undlader Ebbe Sønderriis at nævne, at rapporten inkluderer atomkraft blandt virkemidlerne til at reducere CO2 udslippet. Det kan ikke understreges nok, at uden en stor forøgelse i kernekraftproduktion vil alle andre bestræbelser til at reducere udslippet være omsonst. Kernekraft er den eneste form for ikke-fossil elproduktion, der kan levere strøm døgnet rundt året rundt.
Verdens elproduktion i 1997 var ca. 14.000 TWh om året, en stigning på over 2.000 TWh siden 1990. Fordelingen er 63 procent fossil, 20 procent vedvarende (hovedsagelig vandkraft) og 17 procent kernekraft. I år 2050 kan elproduktionen forventes at være ca. 30.000 TWh, og vedvarende energi kan umuligt dække mere end en trediedel heraf. Uden kernekraft vil fossil elproduktion således fordobles. Dette betyder en stigning i CO2 udslip samt en stigning i kulproduktion og antallet af dræbte kulminearbejdere. Sønderriis og ligesindede er formodentlig ligeglade.

Bernard Gilland
Lille Bakkegaardsvej 2
Espergærde

SVAR: Jeg er ikke ligeglad. Jeg er glad. For det passer nemlig ikke. Biobrændsel, vandkraft og brint i brændselsceller kan også levere strøm dag og nat, året rundt. Verdens behov i år 2050 kan godt dækkes af vedvarende energi. Det er grundigt dokumenteret af professor Bent Sørensen, Roskilde Universitet.
Ebbe Sønderriis

Manden uden nummer
7. MAR. – Informations artikelserie om og af Claus Beck-Nielsen må have et formål?
Jeg håber at der kommer en forklaring, når serien er slut – jeg vil gerne prøve at forstå.
Så vidt jeg kan forstå af artikelen om en tur på Nørrebro, så skal den afdække hvor mange fordomme Claus Beck-Nielsen har med sig, når han forlader sin lune lejlighed i 24 timer.
Det tager nok mere end 24 timer!

John Jakobsen
Carl Langes Vej 8, 2500 Valby

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her