Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

29. marts 2001

Jo, det gør en forskel
25. MAR. – Aage Henriksen retter i et læserbrev den 24. marts en moralsk klingende bebrejdelse mod Ole Togeby som »har valgt at se bort fra« oplysninger meddelt i et brev.
Selv er han dog ikke anderledes.
Da jeg, som han nævner, rettede fejloversættelsen som ikke må gøre nogen forskel, af hans citat fra Don Juan, gjorde jeg også opmærksom på at det ikke går an at sige, som han endnu engang gør, at »donna Anna vil udskyde kærligheden til fordel for hævnen«. Donnaen har nemlig ingen kærlighed til sin forlovede (derimod nok til Don Juan – hvem ellers? – men den lidenskab er ikke udskudt; den udlader sig, forvendt til had, i hendes hævnarier). Beviset kommer da hævnen er fuldbyrdet, Don Juan sendt til helvede, og hendes forlovede vejrer morgenluft: Da vil hun stadigvæk ikke vide af bryllup, men går i kloster for et år.
Trækker vi nu en linie fra Anna i operaen til Pellegrina i »Drømmerne« som kreerer hendes rolle, ser vi at der ikke er hjemmel for at tilskrive Karen Blixens alter ego en seksualitet som, med katastrofalt resultat (branden), udsættes for bevidst hæmning. Den indsigt som Aage Henriksen her taler ud fra, kan ikke hentes op af teksten. Den må stamme andetsteds fra.
Men havde den forkerte oversættelse været den rigtige, ville hans tolkning have
haft et formelt alibi, en verbal krog at hænge på. Den forskel gør fejlen.

Jørgen Elbek
Grindsnabevej 42,Odder.

Grænsedragning
12. MAR. – Ihukommende århundreders uenighed om placeringen af den dansk-tyske grænse kan det ikke undre os, at der på Balkan og i Mellemøsten er stærkt delte meninger om af-grænsningen af staterne.
Uden naturlige grænser – åbent hav – vil der til alle tider være uenighed om hvor grænsepælene skal stå. Historien lærer os, at det er godt at have ’ret’ men 1.000 gange bedre at have ’magt’. Af Jordens ca. 200 stater har kun ganske få grænser, der er indiskutable: Island, Irland, Madagaskar, Færøerne og Malta er dem, der lige falder mig ind.

Niels Stubkjær
H. C. Lumbyes Gade 10
2100 Kbh. Ø

Dumme Dänen
24. MAR. – »Dumme Dänen« hed den tænksomme overskrift på Informations forsideleder den 23.-24. marts dette år.
En ganske salgbar overskrift på en leder der viste sig at fremstå som et stærkt følelsesladet partsindlæg til fremme af tysk politis bevægelsesmuligheder i Danmark. Set i forhold til hvad skribenten blandt mange sprogblomster benævner »flyvende forbryderjagt, såkaldt hot pursuit.«
Man må vel så antage at de af Informations læsere der ikke er enige i denne holdning nu er blevet om man så må sige endeligt karakteriseret af samme blad på lederplads – endda på tysk.

Asger Werner Hansen
Indre Nørrebro

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu