Læsetid: 3 min.

Langtbortistan

- ligger lige om hjørnet, Lone Nørgaard!
15. marts 2001

Efter 8. marts
Lone Nørgaard (Inf. 13. marts) bryder sig ikke om kvinders bryster – i hvert fald ikke i kunstnerisk udformning, og hun er utilfreds med at Information 8. marts »stille(de) ind på oplagte kønsforskelle og kvindeundertrykkelse i Langtbortistan« fremfor »at gribe i egen hjemlig og smertefuld barm«. Når jeg
indimellem griber i mín egen barm, er det dejligt, hjemligt og langtfra smertefuldt, faktisk tværtimod, det er nærmest en nydelse. Og hver gang bliver jeg ekstra glad og taknemlig, ikke alene for min egen sunde krop og seksualitet, men også og ikke mindst over at være så heldig at leve i den globale undtagelse, vi kalder Danmark. Herfra har jeg frihed og overskud til at favne folk, der ikke har nogen af delene.

Jeg kan læse og skrive
For eksempel kan jeg læse og skrive – i modsætning til de godt 600 mill. kvinder i Langtbortistan, der ikke kan. Jeg kom gennem teenage-årene uden at blive gravid – i modsætning til pigerne i Sierra Leone og Liberia, hvor hver femte i dag føder et nyt barn hvert år. Som 25-årig fik jeg en abort, og overlevede – i modsætning til kvinderne i Afrika, hvor hver femtende i dag dør i forbindelse med graviditet, fødsel eller abort.
Hvert evigt eneste minut jeg og Lone Nørgaard går rundt her i Danmark, og uanset om vore barme afgiver glæde eller smerte, forlader en kvinde livet et sted derude i Langtbortistan – hun dør fordi hun ikke har råd til ordentlig sundhedspleje. Eller fordi en sådan slet ikke findes. Kigger vi på uret igen, nu ikke hvert minut, men lader der gå hele 1,5 minut, vil vi opleve, at en ny kvinde er blevet voldtaget, siden vi sidst kiggede. Det sker i den provins af Langtbortistan der hedder Sydafrika. Landet ligger i en region, hvor 70 procent af de voksne og 80 procent af alle børnene er smittede med HIV. Alene i Sydafrika er 4.3 mill. mænd, kvinder og børn smittede med HIV. Det er i den provins, at bl.a. danske medicinalfirmaer for tiden fører retssag for at forhindre regeringen i at anvende billig kopimedicin i kampen mod HIV og AIDS.
Lone Nørgaard kan ligesom jeg både læse og skrive. Hun er oven i købet lektor og underviser mig bekendt danske gymnasieunge af begge køn.

Laangt ovre mod øst
Jeg selv er sociolog og arbejder blandt mænd og kvinder i Afrika, Asien og Danmark. Lone Nørgaard og jeg bor begge i Danmark, og ret beset ved vi vel begge, at Langtbortistan ligger her, lige rundt om hjørnet. Ikke bare langt væk, helt dernede syd for Alperne i Afrika – eller
laaangt ovre mod øst, i Afghanistan eller Pakistan. Vi ved godt, at Langtbortistan også ligger på Nørrebro og i Horsens og Fjerritslev.
Eller i Hobro, hvorfra en yngre tamilsk kvinde og hendes et-årige søn den 8. marts blev udvist til hjemlandet. Sønnen havde Uma Ratnavadyvel født mens hun var her i landet. Både hun og barnet overlevede. Men den 8. marts 2001 måtte hun rejse ’hjem’. Sådan bestemte udlændingemyndighederne det, og undtagelseslandets kvindelige indenrigsminister Karen Jespersen fandt ingen anledning til at ændre ved den sag. Hvorvidt mor og barn overlever ’hjemme’ i Sri Lanka er mere end usikkert.
Det er smertefuldt at tænke på, og det er en smerte, jeg nødigt bærer ved min barm. Derfor blev jeg glad, da jeg så Informations 8. marts-avis. Tak til Pia Fris Laneth m.fl. fordi I satte kønspolitikken i perspektiv og stillede skarpt på de forhold, som er de flestes.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu