Læsetid: 1 min.

Når døren piber

– er den ikke en kat
2. marts 2001

Filosofi
Ivar Hagel afkræver mig bare et eksempel på et dyr der ikke opfører sig som en automat. Intet ville være lettere, om ikke lige Hagel havde forpligtet mig på en metode, hvor han vil kunne bortdømme ethvert sådant eksempel som darwinistisk.
Han giver selv et eksempel: Det er let at se forskel på en kats meningsløse kradsen på et betongulv og socialdemokratisk trafikpolitik, fordi den første adfærd er darwinistisk, den sidste ikke.
Javel så, men her gør Hagel præmissen til konklusionen, og det var sådan set det vi skulle undgå. Jeg er sikker på at Descartes på helt parallel vis havde besluttet at mennesker er besjælede mens dyr er maskiner, før han forsøgte at forklæde sine fordomme som videnskab, fordomme som alene næredes af hans religiøse forestillinger, ikke af en sanselig stringent registrerende omgang med den omgivende verden.
Hagel hylder Descartes metode som stringent, fordi den har sit udspring i grundfiguren: Jeg tænker/tvivler, altså er jeg. Men altså en stringens som forhindrer os, og Descartes, i at kende forskel på en kats skrig under vivisektion og en dørs knirken, en modbydelighed som efter mine begreber rigeligt rakte til at forkaste videnskabelig stringens som ambition, om det nu forholdt sig som Hagel påstår. Det behøver det heldigvis ikke. Havde Descartes nu taget en anden position, lad os kalde den Anti-descartes, af følgende natur: »Min kone vasker mine underbukser, og min kat vil gerne kløs bag sit øre af mig, – derfor er jeg«, ja så ville han næppe have haft problemer med at erkende at når katten skreg, så var det fordi den havde smerter, hvilket ikke gælder for døre.
Et faktum som så også ville ligge inden for hans metodes rækkevidde at erkende.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu