Læsetid: 2 min.

Kan man flekse spædbarnets krav?

Børnerådet er polemisk – har det også lagt sig fast på en holdning til orlov?
27. april 2001

Socialt set
Den nye formand for Børnerådet, Jytte Juul Jensen, og lektor ved den sociale Højskole i Århus Ole Langsted argumenterer den 24. april for fleksible, fremtidige orlovsordninger fremfor »bevidstløst at kræve mere af det samme«. De fremhæver, at danske børnefamilier har forskellige livsformer og lever i forskellige kultursammenhænge. Man fornemmer modernitetens stemme og konstruktivismens tone.
Der er imidlertid et problem med denne argumentation. Den tager formelt udgangspunkt i familjens behov, men reelt i forældrenes og erhvervslivets behov. Hvad der er godt for familien – er tilsyneladende altid også godt for barnet! Men det lille barn har faktisk behov, som efter min opfattelse bør prioriteres højere af en formand for Børnerådet.

Århusiansk mantra
Intet barn har behov for at blive forladt og anbragt i seksmånedersalderen. Svenskerne har erkendt det og taget den samfundsmæssige konsekvens. I stigende grad får dette synspunkt også støtte fra danske psykologer – især de kolleger, som arbejder i praksis. Undtagelsen er ikke overraskende forskere ved Århus universitet, der som et mantra gentager, at man ikke kan bevise, at børn tager skade af institutions-
indespærringen. Nu er bevisets stilling altid usikkert i udviklingspsykologisk forskning, men forsigtighedsprincippet bør nu nok anvendes, når praktikerne i stigende grad slår alarm.
Børns følelsesmæssige udvikling er meget vanskelig at måle – her er der ingen ’tests’. Jeg selv og mine kolleger i praksis bygger vore faglige synspunkter på mangeårige observationer og iagttagelser, såvel fra dag-institutioner som terapirummet.

Svigt sætter spor
Jeg har i debatten gjort opmærksom på, at svigt i barnets allerførste og vigtigste relationer sætter sig spor. Omkostningerne viser sig som manglende selvkærlighed, usikker tilknytningsevne til andre mennesker og manglende tillid til, at livet vil en det godt. Der er en sårbar vagtsomhed i den moderne personligheds relationsdannelse, som næppe alene kan forklares og begribes med sociologiske forklaringsmodeller.
Børnerådet er en vigtig instans. Den polemiske, nedgørende tone i forhold til andre fagfolk, man er uenige med, klæder ikke formanden og mindsker respekten for Børnerådet. Vi venter spændt på en helt konkret indstilling fra Børnerådet om, hvorledes fremtidens orlovsordninger bør se ud.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu