Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

23. april 2001

Dødsaktuelt
19. APR. – Tak til Information.
I tager subkulturen alvorligt.
Tak til Klaus Lynggaard for den
fine nekrolog. Joey Ramone fik en side, billede og det hele.
Information er endnu en gang trådt i karakter og har bevist, at dens kulturelle horisont, selv i nekrologien, rækker langt ned i undergrunden.
Der er andre end Victor Borge, der dør. Med Joey Ramones død har verden mistet sin største stemme. Godt, I ofrede spalteplads.

Anders Hastrup
Vendersgade 27
København K
End ikke på vejen til helvede
18. APR. – I den senere tid har konflikten på Vestbredden og i Gaza medført en del drab på børn, der har været tilfælde på begge sider af konflikten. Og en del af disse drab har været, om ikke målrettede mod børn, så helt kolde over for, om der gik børn med i købet.
Det er hamrende ulækkert bare at høre om. Men når man så giver sig til at forsvare disse handlinger, blandt andet med at modparten opfører sig lige så umoralsk, så er det direkte kvalmende.
For drab på børn gives der anstændigvis ingen undskyldninger. Ingen.

Preben Hammer Jensen
Lille Egedevej 50
Korsør

Kulturmødet
17. APR. – Som klassekammerat til den ’krænkede’ HF-elev fra Somalia har jeg med stor interesse og undren fulgt med i læsepensum-debatten startet af Gwynneth Llewellyn (GL) (Information 26. marts). At mene at Jan Sonnergaards Radiator er uegnet til HF-/Gymnasielæsning er ganske absurd. Bogens mange kvaliteter og interessante forhold var jo netop en fornøjelse at læse og analysere. Og i de tre uger klassen brugte (og ikke én som påstået 7. april), debatterede vi grundigt Sonnergaards sprog og virkemidler i Radiator.
Og hvis de pædagogiske midler, som GL mener, min lærer skal tage i brug, bliver opfattet som censur – så er GL ude på et skråplan. En tolerant lærer er en, som bl.a. lærer klassen at forholde sig ’reflekteret og kritisk’ over for Radiator, tager eleverne med i biografen og ser Per Flys Bænken, og i teatret og ser Line Knutzons Torben Toben – og det har min lærer gjort.

Kenn Feldtfos
Borgmestervangen 6
2200 Kbh. N

Israel mere galt i halsen
18. APR. – Stakkels Birthe Frandsen. Hun er journalist, men tydeligvis ikke i sandhedens tjeneste – hvis så? Hun må i Inf. 18. april ty til de ynkeligste kneb for at forsvare Israel.
Hun slynger om sig med ondsindede personangreb og håbløs propaganda, der altså bare ikke virker særlig godt over for oplyste mennesker. Og slet ikke på personer, der, som jeg ved selvsyn, har konstateret nogle af de faktiske forhold i Israel.
Det har DR-journalist Ole Sippel i højere grad også, men modsat så mange andre journalister i Mellemøsten er han netop ikke mikrofonholder. Derfor tugter Birthe Frandsen ham.
Det skræmmende er, at hendes metoder har haft og vel stadig har så stor gennemslagskraft hos mange.

Jan Hillers
Pæregrenen 34
Odense SØ

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu