Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
23. april 2001

Hva’ må man skrive om?
13. APR. – Jeg skal naturligvis ikke anfægte Peter Laugesens vurdering af Rejseholdets kunstneriske værdi eller mangel på samme. Men blot give udtryk for en stille undren over, at et så begavet menneske gynger med i et par juristers forsøg på at begrænse min – og mine medforfatteres – ytringsfrihed. Man havde ikke noget at komme efter – rent juridisk – men forsøgte alligevel at stoppe Rejseholdet af bekymring for de pårørende i de drabssager, vi har ladet os inspirere af.
Har Laugesen gennemtænkt konsekvensen, hvis det virkelig var lykkedes at stoppe en udsendelse under henvisning til et så diffust begreb? Hvad ville man så kunne skrive om? Måtte man fortsat sætte sig ned i dommervagten og gøre sine notater? Eller skrive en bog om stikkerlikvidering under Anden Verdenskrig? En kunstnerbiografi? Hvad med Betty Nansens noget langstrakte forestilling om Jeff Koons – tænkte man på de pårørende, da man satte den op? Forhåbentlig ikke.
Men måske mener Laugesen, at man har en særlig forpligtigelse til selvcensur, når man arbejder i tv-mediet?
Om Rejseholdet er kunst eller ikke kunst, har ikke noget med sagen at gøre. Ytringsfrihed – inden for lovens rammer – er ikke kvalitativt, men absolut. Det er ikke os, der har et forklaringsproblem.

Peter Thorsboe
hovedforfatter på Rejseholdet

Landmænds trange kår?
16. APR. – Før påske talte journalist Egon Clausen i Herreværelset, radioens Program 1, med biskop Karsten Nissen, som klogt svarede på journalistens undertiden noget provokerende spørgsmål.
I samtalens løb efterlyste udspørgeren udtalelser fra det samlede bispekollegium og fik til svar, at sådan noget ikke hørte til dansk sædvane. Egon Clausen mente, at trængte landmænd behøvede biskoppelig støtte. Jeg undrede mig såre.
Godt landmandskab, hvor dyrenes behov tilgodeses, findes sikkert stadig. Dog hører man mest om vanrøgt. Når der protesteres, loves der bod og bedring, som oftest udebliver.
Spæde kalve sendes til Holland til et kort, elendigt liv for at ende som sødmælks-kalvekød. Grisesøer i trange bokse udnyttes til det yderste som fødemaskiner. Sammenstuvede kreaturer i lastvogne transporteres i alt for mange timer ad gangen ned gennem Europa, i stedet for at blive bragt til nærmeste slagteri i Danmark. Alt dette sker på dyrenes bekostning for pengenes skyld.
Så hvad trange kår angår burde de først og fremmest afhjælpes hos landbrugets dyr.

Alice Hansen
Mørkhøjvej 2
2700 Brønshøj

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her