Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
19. april 2001

Frisk mod, Peter
10. APR. – Det er hårdt fysisk arbejde at spille fodbold – oftest endda udendørs i vådt og blæsende vejr – så nedslidning gør det desværre nødvendigt for mange at ophøre med arbejdet længe før man har nået den eftertragtede eferlønsalder.
Nu har også den god målmand, Peter Schmeichel, sat fodboldstøvlerne – endnu ikke træskoene – og han kan, da han vist ikke engang er fyldt 40 år, se frem til lange, ledige dage, der i værste fald fører ham ud i misbrug og en plads på Bænken, hvis ikke han får det rette tilbud.
»Alle er vi skyldige for alle«, som Dostojevski sagde, så jeg vil hermed opfordre A/S Parken til at tilbyde Peter et skånejob som linievogter. Med sit kendskab til fodboldspillets regler er jeg overbevist om, at han – indtil også synet svigter – vil kunne klare det job til alles tilfredshed, og han vil i Parken møde mennesker, der deler hans glæde over kampene på grønsværen. Han undgår derved den isolation, der gør livets aftenstund til et helvede for mange pensionister og andre udstødte, der ikke bidrager til at holde hjulene i gang.
A/S Parken får tilskud fra staten til Peters aflønning, så firmaets økonomi og dermed aktionærernes udbytte skulle ikke blive det store problem, frisk mod Peter! Også arbejdet langs side-linjen skal udføres, og der er stadig brug for dig en liden stund.

Niels Stubkjær
H.C. Lumbyes Gade 10
2100 Købemhavn Ø.

Lære af erfaring
13. APR. – Den 10. april tager Claus Bryld igen den gamle modstandsmand Karl Lykkegaard i skole på grund af et interview den 5. april: ’Ingen skal dømme om besættelsen’. Bryld skriver således, at: »Indholdet består dog udelukkende af domme, hvis præmisser mere virker som fordomme.« Bryld sidder igen tilbage med indtryk af, at modstandsmanden ikke har forstået Modstand før og efter ’45.
Er det klogt at dømme om, hvad en anden har forstået – ikke af skade, men af erfaring kan man blive klogere.
Bryld slutter: »At Lykkegaard og ligesindede vil tro på, at jeg mener det, jeg giver udtryk for, kan jeg ikke forvente. For dem er jeg anbragt i en biologisk kategori, der på forhånd gør mig uværdig.«
Er talen her om ’arvemassen’(?) – hvormed Lykkegaard og almindelige modstandere af nazismen – nu og da – beklikkes.
Med Den reddede tunge. Historien om en ungdom (1977), siger Elias Canetti: »Alle fordomme bestemmes af andre fordomme, og de hyppigste er dem, der udspringer af deres modsætninger.«

Jan Chidekel
Nålemagerstien 81
København S

En positiv vision
10. APR. – Læs Momo af Michael Ende. Et vidunderligt eventyr om forholdet mellem tid og penge, mellem fantasi og teknokrati, mellem glæde og forbrug. En positiv vision om livskvaliteten i et enklere liv.
PS. Gør selve læsningen til livskvalitet. Læs den højt for nogen.

Bo Richardt
Dagmarvej 5, Espergærde

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her