Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
25. april 2001

Kredspleje
20. APR. – Tak til Niels Bloch Jespersen (S) for belæringen (den 17. april) om, at den danske bistandspolitik har gjort os fortjent til en førsteplads. Nu handlede mit indlæg ikke om donationernes størrelse, men om sproglig fleksibilitet. Hvordan er det muligt, at vise solidaritet på ’udebane’, mens man hjemme, i sin egen rige valgkreds (Fredensborg), er parat til at ofre én af partiets mærkesager: Den kommunale udligningsordning, ifølge hvilken de rige amter og kommuner understøtter landets mindre velstående områder? Som Bloch Jespersen siger til Frederiksborg Amts Avis den 127. jan.: »Vi kan ikke blive ved med at sende penge til ’Det skæve Danmark’, hvis vi samtidig selv skal finansiere de store vejanlæg«.
»De store vejanlæg« er en tunnel under Roskilde fjord, der er omfattet af en halv snes naturbeskyttelses-bestemmelser, endnu en udvidelse af Helsingørmotorvejen, en kommende Ydre Ringvej (B5), der skal gå gennem fredede områder, en motorvej til Frederikssund, hvis værdi er stærkt diskutabel, plus nye motorvejsramper, tilslutningsanlæg samt Parkér og Rense-anlæg hvor man gladeligt ofrer over 100.000 kr. på en enkelt p-plads til glæde for forstædernes bilistpendlere osv. osv.
Tør jeg håbe på et svar på det, jeg spurgte om?

Arne Lund
Langebjergvej 260A, Humlebæk

Så er der nyheder
20. APR. – TV2, den 19. april: Transmission af en fodboldkamp mellem Carlsberg i rødt og Ramblaens raske drenge i blå benklæder. Jan Mølby er medkommentator, og han holder åbenlyst med øl-holdet.
I halvlegen bringes der nyheder. En pæn yngre blondine beklager, at nyhedsudsendelsen er forkortet på grund af fodboldkampen. Så vidt jeg kunne registrere tiden, skyldes forkortelsen, at kvarteret mellem første halvlegs slutning og anden halvlegs start blev grundigt reduceret af en som sædvanlig ulidelig reklameblok. Men det er damen naturligvis ikke ansat til at fortælle.
Og endnu værre bliver det, når man så endelig præsenteres for de såkaldte nyheder. Der er intet i nyhederne, der bidrager til en større forståelse af verden. Der er intet, der er sket i det forløbne døgn, som behandles og formidles begavet. Der er intet, der kræver en beklagelse, fordi det er kort.
Kære blondine – du behøver blot at sige næste gang: Vi beklager, at reklameblokken ikke kan udfylde hele halvlegen, så vi bruger den overskydende tid på at køre i tomgang, og viser nogle filmklip, vi har købt et eller andet sted, og vi vil kommentere dem efter bedste evne. Seere som stadig er vågne, kan med fordel zappe over til Tom & Jerry på den konkurrerende kanal.

Kjeld Chr. Krarup
Rosenvængets Alle 17, Kbh. Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her