Læsetid: 2 min.

O døve skippere og blinde styrmænd

Et er rapport at læse, noget andet søfart at forstå. Birk Keller navigerer i sagen med bind for øjnene
30. april 2001

Langelinie
I et debatindlæg af Birk Keller den 24. april får Informations hårdt prøvede læsere et indblik i den øvelse, der går ud på, at når argumenterne hører op – eller bliver tynde – kan man altid udsprede konspirationsteorier og underlige påstande.
Det er ikke rigtigt, når det antydes, at der er tale om »bestilt« arbejde hos DMI. (Danish Maritime Institute) DMI er et internationalt respekteret forskningsmiljø i Lundtofte, der bl.a. foretager forskellige simuleringer. DMI lægger tekniske faciliteter til.
Det er kunderne, der kommer med konklusionerne og vurderinger af resultaterne.
I dette tilfælde har en række skibsførere fra DFDS vurderet, på baggrund af en række simuleringer med og uden moler, at det ville være bedst, at molerne blev fjernet.

Groft injrrierende
DMI – der er anerkendt på verdensplan – lader sig ikke bestille til noget som helst. At påstå dette nærmer sig det groft injurierende og er sikkert ikke noget, de vil have hængende på sig.
Birk Keller hævder frejdigt, at skibsføreren ikke har forstand på at styre sit skib, men at styrmanden er bedre egnet.
Kære ven, det er skibsføreren, der sejler skibet ind i havn og lægger sit skib til kaj ved hjælp af moderne styrekonsoller. En styrmand eller navigatør, som han/hun kaldes på moderne dansk styrer ikke, men assisterer skibsføreren på broen. Er der endelig en anden ved roret er det en rorgænger – og han er sikkert matros eller skibsassistent.
Og for lige at runde det af, så er en skibsfører en person, der engang har været styrmand og som er blevet forfremmet på baggrund af sin erfaring og sine kvalifikationer.

Argumenterne mangler
Ydermere bliver det hævdet, at Søfartsstyrelsen skulle være mere neutrale og bedre egnet til at vurdere sejladsforholdene end DFDS’ skibsførere. Mig bekendt har Søfartsstyrelsen ikke en
simulator stående der kan matche DMI’s. Hvis Søfartsstyrelsen – der er befolket med mange af Birk Kellers ubruglige skibsførere – skulle komme med en vurdering, ville de sikkert få foretaget en række simuleringer hos – ja, DMI. Men Søfartsstyrelsen har intet med denne sag at gøre.
Når Birk Keller også sammenligner 14-årige drenges leg med et joystick med Oslobådens havnemanøvrer, tangeres det uhyrlige.
Hvorfor denne bekymring over en vindblæst molespids, der er blevet påsejlet adskillige gange – også af Danlinkfærgerne? Molefyret bliver pænt flyttet ind på Langeliniekajen og udsigten kan fortsat nydes.
Var det ikke Erik Knudsen, der i ærgelse over det moderne liv skrev: »O døve skippere! blinde styrmænd! Levende brødre ved mast og ror. Jeg kalder på jer med vand i min mund!«
Hvad Birk Keller har i munden, ved jeg ikke, men jeg ved, at følelserne må være løbet af med ham, for ordentlige argumenter leder jeg endnu efter.
Ps. Jeg udtaler mig som privatperson og min replik står helt for egen regning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu