Læsetid: 1 min.

Ikke noget historisk bavl

Replik til Arne Melchior og Kit Broholm
Debat
14. maj 2001

Jøder
Hr. Arne Melchior kalder min historieskrivning for ude i hampen, og det kan da godt være, at det er noget ahistorisk bavl.
Men hvordan skal man så forklare eksempelvis Johs. V. Jensens lidet flatterende beskrivelser af jøderne? Thorkild Gravlunds agitation for en begrænsning af jødernes indflydelse i det danske samfund, eller for den sags skyld den anseelige mængde antijødisk litteratur, som blev udgivet i første halvdel af 1900-tallet?
Blev disse mon publiceret for sjov skyld, eller skal de ses som udtryk for antijødiske holdninger?
Disse kilder kan vel ikke bare afskrives som ahistoriske, men må derimod holdes som modvægt til den romantisering og mytedannelse, som er opstået i forlængelse af redningen af de danske jøder i 1943.
Hvad dele af venstrefløjen angår, gør Kit Broholm mig opmærksom på, at hun og Anne Grethe Holmsgaard skelnede klart mellem jøder som mennesker og staten Israel.
Ikke desto mindre siger hun i sit indlæg, at »det eneste, vi har betragtet som et problem, var jødernes politiske støtte til den zionistiske bevægelse og Israel.«

Borgerens ret
Er det en klar skelnen? Det er i hvert fald værd at hæfte sig ved, at jødernes politiske støtte til en sag, som de troede på, kunne blive et problem for Broholm. Som borgere i en demokratisk stat var jøder vel i deres gode ret til frit at støtte, hvad de måtte have lyst til.
Da venstrefløjens antizionistiske retorik ydermere rummede en vis legitimering af voldsanvendelse, kan jøder med rette have følt sig udsat.
Endelig kan man også spørge sig selv, hvordan jødernes støtte til Israel kunne være et problem, når andre politiske fraktioner åbenlyst støttede totalitære kommunistiske regimer, der overgik den israelske undertrykkelse af palæstinenserne med flere længder.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her