Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

17. maj 2001

Melodi Grand Prix
14. MAJ. – I det store hule drøn efter den største danske tv-begivenhed i historien gøres mange forsøg på både at distancere sig fra og kloge sig på, hvad det dog var vi så skamløst kastede os over. Der skrives afladsbreve og syndsbekendelser alt efter humør og årgang, men fælles er et dybt ønske om dog at forstå, hvad det var – og ér. Gåden synes at være det mystiske i, at det er forbi i samme øjeblik vinderen er kåret.
Ingen har dog tænkt over hverken begivenhedens navn eller afstemningen på trods af, at de begge må siges at ligge lige for. Det ér en konkurrence. Der skal vindes en pris og den vindes alene via det europæiske publikums gunst. Gunsten hænger i de europæiske stuer og lugter af underholdende interaktivt teledemokrati og kaffe af tyrkisk, østrigsk eller dansk smag.
Der eksisterer ingen vinder når aftenen er omme. Der findes ingen pris når vinderen er kåret. Begge dele bliver henholdsvis luftet og pisset ud i løbet af natten og den følgende morgen fordi de sange, der deltager kun har værdi for deltagelsen ved skærmen og fordi alles smag er ingens smag – og fordi det vi stemmer på kommer ud som blandingen af hele spektrets farver; sort som et hult drøn og umuligt at forstå. Everybody rules.

Klaus R. Frederiksen
Korshøjen 81, Risskov

Licenssnyd
9. MAJ – Kommentar til læserbrev fra Bent Jørgensen, Askeby Møn, den 9. maj:
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dine tanker, – og du er ikke den eneste, der har registreret Bjørn Erichsens geniale måde at forvalte og videreføre fortidens kamp og holdninger på.
Det efter min mening allermest raffinerede er den triumferende tone, han lader DR 2's medarbejdere bruge, når de for os på 2. klasse i deres forskræp til aftenens udsendelser siger: »Kun på DR 2 !!«. For det ville jo være utænkeligt og ihvertfald ikke i overensstemmelse med »Konceptet«, for nu at bruge et nyt, godt dansk ord, hvis de i stedet sagde: »Programmet bliver genudsendt på DR 1 den -- kl - -- «

Inge Hald
Kalvørevej 5
Bøjden

Lad kapslerne blive på bajerflaskerne!
11. MAJ – I sine fortløbende bestræbelser på at hælde de flest mulige bajere i de flest mulige halse, har Carlsberg iværksat en reklamekampagne der oplyser, at der under nogle af kapslerne på deres bajerflasker er værdi-kuponer. Hvor mange og hvor store de er oplyses ikke. Men den største gevinst opnår den enkelte og samfundet, ved simpelthen at lade bajerflaskerne forblive uåbnede på købmændenes hylder. Alkoholisme er vort alvorligste socialmedicinske problem. Hvis danskerne lader sprutflaskerne stå uåbnede, vil vi få et lange bedre samfund. Ventelisterne til sygehusene ville ret hurtigt forsvinde og udgifterne til overførselsindkomster ville falde markant.

Henning Sørensen
Irisvej 17
8500 Grenå

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu