Læsetid: 2 min.

Pressen har et ansvar

25. maj 2001

Også Ole Sippel fra Danmarks Radio har pligt til at være objektiv

Mellemøsten
Ole Sippel er blevet fortørnet (den 15. maj), fordi jeg den 18. april hævdede, at Sippel havde Israel som fjendebillede, at dømme efter programmer i DR-TV som kan opfattes værende ensidige.
Ole Sippel bruger ord som usandhed og begiver sig derpå ud i et personligt forsvar. Det havde været mere interessant, dersom Ole Sippel havde peget på, hvilke af artiklens faktuelle oplysninger der fandtes usande. At Ole Sippels reportager fra Israel virker ensidige, kan næppe kategoriseres som usandhed, men et skøn, der er op til den enkelte.
Sippel skriver, at han fortsat vil rapportere kritisk fra Israel og de palæstinensiske selvstyreområder, og her er spørgsmålet, hvor kritisk en journalist på opgave i udlandet skal rapportere. Opgaven må bestå i objektiv fremstilling, også af facts som går mod egen personlig opfattelse, det hele skal på bordet, og så må det være op til publikum, selv at dømme og kritisere.
Ole Sippel antyder, at artiklen i april er sammenfaldende med den optrapning, Israels følgesvende og lobbyister i det seneste (ikke sidste) halve års tid har stået bag i pro-paganda-krigen mod palæstinenserne.

En grusom svada
Det var dog en sær og grusom svada – lige så underlig, som det ville være at udnævne nogen til at være følgesvend og lobbyist for de palæstinensiske selvstyreområder. Den slags kammerateri giver næppe nogen steder mange Jaffa-appelsiner i turbanen.
Herfra blev ikke insinueret, at Ole Sippel var medunderskriver på flere af hans arbejdskammeraters støtte til PFLP i 1978, hensigten var at pege på stemningen blandt den venstrefløj som Ole Sippel arbejdede blandt.
Således skrev eksempelvis Lone Johnsen i Information den 12. juli 1978, som medlem af VS’s internationale udvalg »Den israelske stat skal knuses. Palæstinensernes befrielseskamp kan ikke undgå at få civile konsekvenser.«
I Weekendavisen den 4. november ’94 oplyses, at støtten til Folkefronten for Palæstinas Befrielse, udgik fra Kolding Højskole og havde underskrivere som Jens Nauntofte, Per Schultz, Svend Erik Øhlenschlæger, Finn Slumstrup, Ruth Sperling, Kjeld Koplev, Birgitte Rahbek og fra Information Jørgen Dragsdahl og Ejvind Larsen.
Flovt må det erkendes, at jeg selv grundet daværende tilhørsforhold på venstre-fløjen, med deraf følgende lavt informationsniveau og offer for indoktrinering, såmænd godt i 1978 kunne have været naiv nok til også at underskrive en støtte til PFLP.

Hjernevask
Forblændelsen var så stor, at en mindre hædersgave til min afdøde far, overrakt mig i kirken, senere blev videregivet til en ung kunstner, som fremstillede kunst til støtte for PLO.
Måtte den unge kunstner, som herfra lod sig indoktrinere, i mellemtiden ved studier, selvsyn, erfaringer og et åbent sind have indset, at han blev hjernevasket, og måtte han tilgive dette og have besluttet sig til, hverken at være ensidig højre- eller venstre-orienteret, men tilstræbe at holde sig velorienteret.
Og det sidste kan udmærket ske ved dagligt at læse Information.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu