Læsetid: 2 min.

I andelens tegn

Man kan give unge børnefamilier en ønskebolig ved at etablere andelsboliger til den ældre generation
23. juni 2001

Boligpolitik
Det danske boligmarked i dag er låst fast i en uheldig situation. Når man har fundet en bolig, man er glad for, så flytter man sjældent. Det betyder, at børnefamilier flytter til store boliger, men de flytter ikke derfra igen, når børnene flyver fra reden – selvom pladsbehovet naturligvis bliver mindre.
Det betyder, at det bliver sværere og sværere for nye at komme ind i de boliger, der er velegnede til netop børnefamilierne. Løsningen er at få gang i flyttekæderne – altså at få folk til at flytte til en ny bolig, når de får nye behov.
I Information kunne man den 12. juni læse, at Institut for Fremtidsforskning netop har begået en undersøgelse af danskernes boligpræferencer. Den giver et ret entydigt svar på, hvordan vi bedst får mere dynamik ind på boligmarkedet og dermed gang i flyttekæderne.
En stor del af de midaldrende boligejere, for hvem parcelhuset er blevet for stort, ønsker at flytte til en mindre andelsbolig med andre. Det er en af konklusionerne i undersøgelsen. Med andre ord, så kan man give unge børnefamilier en ønskebolig ved at etablere andelsboliger til den ældre generation af seniorer.
I regeringens boligpakke, som jeg fremlagde for en måneds tid siden, lagde jeg bl.a. op til at hæve den årlige kvote for støttede andelsboliger med hele 80 procent. Fra år 2002 skal der kunne bygges 1.800 nye støttede andelsboliger om året mod de 1.000, som er kvoten i dag.

De unge ældre
Vi oplever i øjeblikket en stigende boligefterspørgsel fra netop generationen af ’unge ældre’, og især er efterspørgslen på andelsboliger i særlige senior-bofællesskaber stor. Det er mit håb, at vi med en højere kvote kan give den ny generation af »unge ældre« nogle gode boliger, som passer til de behov og ønsker, de har.
Institut for Fremtidsforskning har givet politikere, bygherrer, arkitekter og mange andre grupper et værktøj, som vi kan bruge til at planlægge fremtidens boliger. Det kan give os nogle gode råd om, hvad det er for ting, der gør, at folk vælger netop den boform, som de gør.
Det vigtigste mål for mig er fortsat at være med til at skabe mange gode og attraktive boliger de rigtige steder. Både for at afhjælpe det stressede boligmarked, men også for at skabe større bevægelighed og mere fleksibilitet.
Til gavn for både borgere og samfund.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu