Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
14. juni 2001

Fortsæt rullende skolestart
10. JUNI – Kære Margrethe Vestager. Et stigende antal børn, forældre, lærere, pædagoger, kommunal- og landspolitikere opfordrer til, at beslutningen om at stoppe forsøgene med rullende skolestart overvejes påny. Vi er mange, som ikke kan forstå, at et treårigt forsøg reelt standses et helt år, før det udløber, uden at det er blevet endeligt evalueret, og på trods af at forsøget tegner til at blive en succes. Samtidig virker det, som om du personligt er modstander af ordningen, men i så fald foreslår jeg, at du tager en tur til Uvelse for at få syn for sagen, eventuelt sammen med Lone Møller (S) og Gitte Lillelund Bech (V), som begge har meddelt, at de vil aflægge skolen et besøg. Her vil du opleve en skole, hvor skolebestyrelse, ledelse, lærere og pædagoger i fuld enighed har fået de nye ideer og muligheder i Folkeskolen år 2000 (F2000) til at gå op i en højere enhed, og netop den rullende skolestart er en vigtig del af helheden, også fordi den er med til at finansiere den aldersintegrerede undervisning med længere skoledag. Jeg mener at have læst et sted, at du er bekymret for, at lille Peter vil lide skade, når han helt alene skal møde i skolen den dag han fylder 6 år, men rullende skolestart kan da udmærket ske månedsvis, så der typisk vil være flere børn, der møder samtidig. Blot er det vigtigt at få brudt gruppedannelserne fra børnehaven. At rullende skolestart skulle modvirke fællesskabet i skolen, som du udtaler, har jeg meget svært ved at se, og jeg håber meget, at du snarest vil uddybe dette synspunkt.

Finn Lillelund
Strædet 6, Slangerup

Næstekærlighed og ligeværd
8. JUNI – Den ellers så velorienterede Mazhar Hussain tager i sit indlæg den 7. juni fejl, når han skriver, at Kristeligt Folkeparti (som han åbenbart startede i) »nu tilsyneladende er kommet frem til det resultat, at muslimer ikke kan være medlem af partiet«. Ligeledes tager han fejl, når han konkluderer, at »det er et forkyndende parti, og dermed er muslimer ikke velkomne«. Kristeligt Folkeparti er ikke forkyndende. Forkyndelse hører kirken til, og der bliver ikke spurgt til medlemmernes trosforhold ved indmeldelse. Partiet bygger sin politik på Det ny Testamentes menneskesyn, altså næstekærlighed og ligeværd. Derfor er også muslimer velkomne i partiet – hvilket blev slået fast ved det nyligt afholdte landsmøde – vel at mærke hvis de kan gå ind for et kristent menneskesyn og tilslutte sig de værdier, der udspringer heraf. Hussain har altså misforstået selve partiets grundlag. Er der andet, han har misforstået?

Andreas Østergaard
KrF, Østre Storkreds
Vibevej 79, 1.th.
2400 NV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her