Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. juni 2001

Spørgsmål til Sønderborg Slot
*Museumsdirektør Thorkild Kjærgaard er fyret for at lade en folketingskandidat for Dansk Folkeparti arrangere en udstilling om danskhed. Ville han også være blevet fyret, hvis han havde ladet en folketingskandidat for Enhedslisten stå for en udstilling?
Skal alle udstillinger ligge i det bløde midterfelt?

Mikael Witte
Gl. Stillingvej 460
Harlev J

Pressefrihed
28. MAJ – I nekrologen over journalisten Tad Szulc kan læses, at hans artikel i New York Times den 7. april 1961 om invasionen i Svinebugten var blevet grundigt revideret efter krav fra Det Hvide Hus, idet datoen og CIA’s engagement ikke måtte nævnes.
J.F. Kennedy sagde senere til førnævnte avis, som danske medier sikkert vil karakterisere som ’seriøs og troværdig’, at:
»Hvis I blot havde offentliggjort mere om invasionen, ville vi have undgået en kolossal fejltagelse«.
Og det er jo en morsom udtalelse i betragtning af, at censuren stammer fra præsidentens eget Hus. Ganske sikkert med CIA som udfarende kraft.
Men vi har også fået fortalt historier, for eksempel om Golf-krigen, hvor alverdens medier blev fyldt med løgn og latin af den amerikanske overkommando.
Jeg er altid under min opvækst blevet tudet ørerne fulde med, at på den anden side af Jerntæppet havde de ingen pressefrihed og bananer.
Bortset fra bananerne, hvordan står det så egentlig til i Amerikas Forenede Stater.

Kjeld Chr. Krarup
Rosenvængets Alle 17, Kbh. Ø

Hil da dette fremskridt
28. MAJ – Så oprandt da endelig dagen, hvor jeg indtrådte i bistandsklienternes rækker. Hil! Et lille bidrag er på den måde ydet til de flestes lykke: Således er de urimeligt hårdt beskattede og de nærpå pauperiserede magistre blevet befriet for endnu en utålelig klods om benet. Så hil da også for det! For hver arbejdsløs, vi kan vippe ud over samfundets kant, ud i bistandsmoradsets ikke-samfund, jo mere fremskridt. Så hil da dette fremskridt! Vi fik held til at ydmyge endnu én, og ydmygelse er disciplinering – ad bagdøren, for i dette land siger man nemlig ikke dette ord højt. Man har ved tavshed og markedssamfundets vante gang – hvilken genial strategi, den geniale burde have Nobel-prisen i økonomi – fået fortalt den nedværdigede: Du er ingenting, derfor skal du heller ikke tro, du er noget; vi har knækket nakken på dig, og hvis du vil op igen, så gør du som vi siger. Med andre ord: systemet nedbryder, efter militært forbillede, mennesker, for derpå at opbygge dem i sit eget arbejdsfeticherede billede. Og dette emne har aldrig været til offentlig diskus-
sion, og ingen tror, tingene foregår på den måde i dette fantastiske lille smørhul; vi har jo vores frihed og vores velfærd. Hil smørhullet, friheden og velfærden!
Men jeg er ikke længere dansker, jeg er ikke længere samfundsmedlem, jeg er på deroute i velfærdens glatte, glansbilledagtigt og anstrengt smilende hierarki. Hvor længe finder de forurettede sig i det? Så skam, skam og en ulykke da få dette samfund!

Poul Ferland, mag.art.
Molhøjvej 30, Hadsund

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her