Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

1. juni 2001

Film og frygt
29. MAJ – Hanne Schmidts læserbrev den 28. maj får mig til at tænke på, hvor meget filmene i gamle dage skabte frygt og had mellem folkeslagene. Når Hollywood (og vel før dem Nordisk Film!) skulle finde en rigtig afskrækkende forbryder, valgte man én af de gule. De slemme var altid røde (indianerne), sorte (negre) eller dem, der udgjorde ’den gule fare’.
Det sluttede først, så nogenlunde, efter 75-80 år. Finding Forrester – hvor en sort dreng finder den hvide Forrester og han finder sig selv – er et fortrinligt eksempel på, hvor langt USA er kommet. Og jeg glæer mig med Hanne Schmidt over at se her i min gade, hvor vi har en afrikanerfamilie, at de danske indfødte med stor glæde leger med de afrikanskfødte. Det lover godt for fremtiden!

Niels-Jørgen Tortzen
Grønnegade 25
4800 Nykøbing F

Er vi blevet kødklumper?
29. MAJ - Hvem er det, du går rundt og bilder dig ind, at være så voksne?
Det ser ud, som om jo mere gæld og affald vi kan efterlade til den kommende slægt, jo bedre har vi det. Nu taler man igen om atomkraft i Danmark.
Lægerne på Rigshospitalet, og mange med dem, kræver energiforbrugende inventar i stor stil. Er vi da blevet kødklumper allesammen. Blandt lægerne, som gerne vil være de klogeste, findes der kødklumper. Det har været kendt længe. Jeg tænker ikke mindst på disse fertilitetsklinikker. Sikke et perspektiv. De arme barn kan jo risikere at få 500 halvsøskende. Det ser ud, som om de er mange, der kun tænker i nuet. Hvordan så det ud for 40-50 år siden. Der er vist mange, der kan huske fra Bibelen: Bekymrer dig ikke om dagen i morgen, hver dag har nok i sin plage.
Selvfølgelig er dette da ironisk ment – og tænkt som en advarsel.

Gerda Marie Larsen
Søborg Parkalle 190
2860 Søborg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu