Læsetid: 1 min.

Radikale fortalere

Hvorfor skjuler Information, at de radikale støtter bøsser?
29. juni 2001

Politik
Det er lige lovlig smart, når David Rehling i sin leder ’Radikal outing’ den 20. juni, i en håndevending får gjort de radikale lunkne ved den afgørende sidste afstemning om forslaget til Registreret Partnerskab i 1989.
For ganske vist var partiet delt i to grupper, fem der stemte for, og fem der stemte imod.
Men eftersom de fem, der stemte imod, var radikale ministre, og eftersom det regnes for god parlamentarisk skik at regeringens medlemmer forpligter sig på regeringens politik, så er der intet vægelsind i den foreliggende situation. Rehling skriver selv, at de radikale ministre måtte »prygles på plads« af den daværende justitsminister Erik Ninn-Hansen.

Umulig udlægning
Man følger altså spillets regler, selv om man som eksempelvis Aase Olesen havde været indædt fortaler for det registrerede partnerskab.
Hvordan det er muligt at udlægge dette som et udtryk for manglende prioritering af det homoseksuelle spørgsmål, har jeg svært ved at se, eftersom flertallet jo var hjemme også uden de fem radikale ministre.
Jeg har aldrig været medlem af Det radikale Venstre, men jeg husker fra midten af 80’erne og frem til i dag, hvordan radikale politikere på kommunalt- og amtskommunalt plan, i Borgerrepræsentationen og i Folketinget har talt min og alle andre homoseksuelles sag. Hvis der er et parti, der frem for nogen har været os bekendt og villet os det godt, lang tid før vi blev ’in’, ja så er det De radikale. Hvorfor vil Information skjule det?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu