Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
21. juli 2001

Del og hersk
Onsdag den 18. juli kom to meddelelser om det delte Danmark:
1. SAS og Mærsk har delt markedet mellem sig.
2. Bandidos og Hells Angels har delt markedet mellem sig.
Hvad er forskellen? Hvad er værst?

Jørgen Hunsdahl
Toldbodgade 6
1253 København K

På firkantede hjul
17. JULI – Åh, hvor kører det sløvt og skævt i Danmark, hvor der dog mangler et klart syn på grund af viljen til et klart sprog.
Vi humper på firkantede hjul i størst mulig hast imod muddergrøften! Det er alligevel som at slå i dynen! Jeg gider ikke komme med forklaringer: Når alle er blevet korrupte, er der alligevel ingen der tager det så nøje med ordenes egentlige betydning, eller hvad sandhed er. Dog et lille eksempel fra Holger K. Nielsen til morgen: »Israels nye ambassadør har været med til tortur«, ordret gengivelse fra Radioavisen kl. otte, især i den senere tid har der fra pressen gang på gang lydt feje og urigtige beskyldninger imod Israel men derimod slet skjult beundring for de vildledte fanatikere! Sér vi da ikke vort eget korrupte vesterlandske forfald! I stedet lader vi Israels hadere bygge deres rede i vores favn og de elsker og foragter os på samme tid.
Hvis man ikke længere kan finde ud af hvad der er højre og venstre, konservativ og socialdemokrat, så hold dog inde med altid at have en mening parat, stå op og tænk dig om, der er sandelig ikke noget der haster mere.

Tove Lundgreen
Vestergårdsvej 45
2400 NV

Hvorfor folkestyre?
16. JULI – Uffe Ellemann siger indirekte i Berlingske Søndag, at meningen med folkestyret er, at »folket skal styres«.
»Hvilken ret har en dansk skoleelev, der pakker rygsækken og drager til demonstration ude i verden, til at få bedre muligheder for at blive hørt i internationale forsamlinger end alle andre?«. Jeg er 76 år og ville have været i Gøteborg, men holdt mig hjemme, da jeg forudså forløbet.
Og, bortset fra Information og Kristeligt Dagblad, har jeg ikke mulighed for at komme til orde, da resten af medierne er enige med magthaverne om, at meningen med folkestyret er at »folket skal styres«. De politiske partier repræsenterer kun få procent, da flertallet ikke mere vil inddoktrineres partipolitisk; men til gengæld lader flertallet sig i dag inddoktrinere af markedsmagtens medier.
Og hvad gør vi ved det? Nostalgiske sjæle vil tænke vemodigt på venstrefløjens endeligt, og heroiske sjæle håber nu på ATTAC, mens gamle idioter som jeg tænker på, om ikke meningen med folkestyret egentlig var, at folk skulle modnes i eget ansvar for egne, lokale omgivelser? Altså at det primært var folket, der skulle styre sig selv, såvidt det var muligt, og uden overflødig indblanding ovenfra?

Bent Windeløv
Børupvej 218
8310 Tranbjerg J.

Voldtægt
16. JULI – Jeg er rystet over, hvor ‘billigt’ det er at voldtage en kvinde i Danmark. Jeg er også rystet over Danmarks placering, når vi sammenholder os med andre omkringliggende lande.
Men mest rystet er jeg dog over de løsninger, som politiadvokat Michael Jørgensen citeres for i mandagens Information: »Man kan i højere grad sikre stationerne, sikre bedre belysning på gaderne og sikre, at stier går gennem beboede områder.Og pigerne selv kan om aftenen gå to og to samt undgå øde områder.« Ikke et ord om, at det egentlige problem er de mænd, der ikke kan beholde deres fingre, der hvor de hører hjemme, nemlig dybt nede i egne lommer! Ikke et ord om, hvordan man ændrer deres indstilling, eller om mænds generelle manglende respekt for kvinders afvisning eller direkte nej. Det ville være rart, hvis man tænkte lidt bredere på forebyggelsen, på hvad samfundet, skoler, tv og aviser kunne gøre for at ændre på dette kvindesyn, i stedet for det sædvanlige: Kvinderne skal passe på, – ellers er det deres egen skyld!

Eina Berg
Georginehaven 35
Smørum

Grønt lys fra muslimske kvinder
16. JULI – Den 11. juli efterlyser Nahid Raizi opbakning hos den danske kvindebevægelse, til bekæmpelse af den kvindeundertrykkelse, der finder sted som kulturelt følge af den muslimske religion.
Dette er et af de følsomme emner i samtidens kvindekamp. Da de fleste feminister tilhører venstrefløjen, er det derfor ikke ønskværdigt at fremstå racistisk, endsige kulturimperialistisk. Men at støtten endnu ikke er fremkommet, kan frem for alt begrundes med at vi ikke skal kæmpe en kamp hvis resultat ikke er velkomment; der hersker til stadighed stor tvivl om hvorvidt der er tale om kønsdiskriminering eller ej i indvandrersamfundet. Det er altså ikke fordi vi ikke tager stilling, problematikken ligger i en angst, der kun kan afhjælpes ved kraftig opfordring og grønt lys fra muslimske kvinder.

Katrine Willumsen
Rantzausgade 50B 4.tv
2200 København N

Stort eller lille?
18. JULI – Her i agurketiden skrives der om, hvornår det hedder Gud eller bare gud. Det burde ikke volde problemer, hvis man skal følge bogen. Gud Herren er med stort. »Til en ukendt gud« er med lille.
Knuth Becker lader knægten Kai Gøtsche afslutte en henvendelse til Vorherre således: »Du har jo slet ikke hørt, hvad jæ bad dig om, du har nok været et andet sted henne – men nu er du her, lille Gu’.« Thomas Kingo derimod skriver i sine salmer GUD med ene versaler.
Det afgørende for mig er ikke, hvad der i disse to tilfælde er mest korrekt, men at min og alle kristnes Gud hører begge stemmer.

John Clausen
Tved Bygade 11, 8420 Knebel

Tillykke, P1
17. JULI – I har vundet 1. pladsen i »superpikning«. Som modtager af prisen skal man gøre sig bemærket ved at tildele kvinder en perifær rolle i sendefladen, (når de undtagelsesvist optræder), fortrinsvis som interwievere.
Mændenes egoer kan således folde sig ud over resten af P1’s sendeflade.
Hvis man som kvinde derfor savner noget mandligt input er P1 lige sagen, da P1 er supersprederen af den mandlige visdoms sæd! I tildeles hermed årets superpik som i kan stille på kaminhylden til fremtidige dybdeborende programmer.
PS. Jeg lytter stadig til P1, med det håb en dag at få lidt mere kvindeligt input.

Anne Birk Nielsen
Sundevedsgade 8. 2. th.
1751 Kbh. V.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her