Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

17. juli 2001

Skæg og snot
10. JULI – Antropolog Niels Olsen taler i sit tankevækkende indlæg (’Postkassen og det hule træ’, Inf. den 10. juli), om det intense informationsbombardement, vi udsættes for, ud fra en rent kvantitativ vurdering. Men er det ikke en kende upræcist? Virkeligheden er vel til enhver tid fraktal, dvs. uendeligt detaljeret. Kan det ikke gøres gældende, at stenaldermanden, der trådte ud af sin hule og gned søvnen af øjnene en tidlig morgen for 20.000 år siden, i langt højere grad end vi måtte op på tæerne for at sortere i informationsmængden? Den kaotiske natur rummer umiddelbart meget mere information end den menneskeskabte verden. Et spor, en fært, en lyd: Skulle man gå mod nord, syd, øst eller vest? Ustandselig måtte man træffe skæbnesvangre valg, prioritere, skridt for skridt. Ofte med livet som indsats. Man måtte finde ud af det selv, lave det selv, huske det selv. Vi kan bare hoppe på vognen og køre med i søvne, hvis vi har sat os på det rigtige tog. Det kræver rent ud sagt ikke megen åndsnærværelse at overleve i dagens Danmark. Ingen hændelse er for ligegyldig til at blive sendt ud i æteren, ingen information for ubetydelig til at blive gemt på vores svulmende hard diske. Vi drukner i trivialiteter. Det er vores evne til at skelne mellem skæg og snot, vores årvågenhed, der er truet. Vor tids informationsmængde er derfor snarere et kvalitativt end et kvantitativt problem.

Niels Chr. Sauer
Meistersvej 42, 4700 Næstved

Ifølge alle regler
10. JULI – Kære David Rehling Dette hører måske inde under begrebet fluernes kønsliv – men alligevel! Jeg undrede mig også over din selvstændighed overfor sprognormen. Men du tager fejl når du mener at du følger Retskrivningsordbogen af 1955. Den har, som de følgende, regelen at substantivet/navneordet en gud staves med lille – det er jo en artsbetegnelse. Men den opgiver også tydeligt at propriet/egennavnet alle dage har skullet staves med stort begyndelsesbogstav. Med andre ord: »Tror du på Gud?« i modsætning til »tror du på en gud?«. Til dine overvejelser om at foregribe emnet, kunne du have formuleret sådan,:» – hvad en gud er«. Men din formulering, »– hvad gud er« – er forkert, ifølge alle regler. Og dem mener jeg nu nok at Information plejer at (forsøge) at følge. Venlig hilsen Den gamle boghandler og dansklærer.

Erik Gudmand-Høyer
Rylelunden 2 A 4540 Fårevejle

Fantasiskikkelser
10. JULI – Jeg er ganske enig i Martin F. Hansens indlæg den 11. juli. Naturligvis bør Gud skrives med stort – ganske som andre fantasiskikkelser såsom Tarzan og Julemanden.
Med venlig hilsen

Per Vadmand
Degnebakken 7
4100 Ringsted

Selektiv torturkritik
*Når der er tale om et stort land som Kina, så kan det torturere som det vil, det gør ikke noget, det får OL alligevel.
Kritik af tortur finder sted over for små og isolerede lande. Her koster kritikken ikke så meget.

Niels Erik Søndergård
Rasmus Rasks Alle 95, 5250 Odense SV

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu