Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
9. juli 2001

Museerne og massekulturen
30. JUNI – På Guggenheim Museum i den nordspanske by Bilbao afholdt universitetet i Bilbao den 25. juni en konference om kunst og kultur. Konferencen blev åbnet af den italienske forfatter og semiotiker, Umberto Eco, der er professor ved universitetet i Bologna. Med foredraget ’Museet og det tredie årtusind’ gennemgik han museets historie gennem tiden. Ifølge ham fyldes disse kulturinstitutioner af horder af turister, der i marathonfart iler igennem museernes sale og kun standser foran de allermest kendte billede, som de knap nok når at se eller forstå. »Museerne blev oprindelig skabt for at give masserne mulighed for at se de værker, de udstiller, men faktum er at masserne slår museerne ihjel«, konkluderede forfatteren til Rosens navn. For Eco ville det ideelle museum kun koncentrere sig om et enkelt værk, som den besøgende dermed ville få tid til at fordybe sig i og lære at forstå, for eksempel Boticellis Forår. Ideelt set skulle dette mesterværk introduceres af en gennemgang af Firenzes historie, af de værker, der var Boticellis inspirationskilder samt af andre værker, som mesteren malede inden Foråret.
I en tid, hvor et ord som ’indsigt’ nærmest er blevet et ’fremmedord’ midt i mængden af IT-vokabular og andre anglicismer, var Ecos ’endimensionerede’ forslag måske ikke at foragte.

Viveca Tallgren
Bülowsvej 32 B, Frederiksberg C

Bundsgaards andelsboligpolitik
3. JULI – By- og Boligminister Lotte Bundsgaards kommende lovforslag rettet mod andelsboligforeningerne betyder yderligere problemer for unge boligsøgende
Regeringen forsøger at gennemtrumfe en generel lov på baggrund af en række enkeltsager. Uden nyhedsmediernes unuancerede portrættering (agurketidsjournalistik når det er værst), sad ministeren næppe og bryggede på ny lovgivning for alle landets velfungerende andelsboligforeninger. En lov, der fjerner andelsforeningernes ret til selv at finde nye købere, og resultatet bliver samme lange ventelister, som kendes fra lejerforeninger.
Mine egne erfaringer med andelsmarkedet understreger tankeløsheden i boligpolitikken samt hvor unuanceret et billede, medierne viser. Jeg er netop flyttet til København, fordi jobmulighederne er større i hovedstaden. Flytningen kommer kun i stand, fordi jeg gennem en veninde tilbydes en billig andelslejlighed. Det er altså kun muligt for mig at flytte til København, fordi jeg er så heldig at kende nogen, der kender nogen. Det vil være intet mindre end katastrofalt at ændre andelsboliglovgivningen på nuværende tidspunkt. Det eneste, man opnår, er, at unges sidste mulighed for at få en bolig i storbyerne fjernes. En mulighed, der måske er hverken udpræget demokratisk eller social, men trods alt eneste sande alternativ til de grotesk lange ventelister på lejerboligmarkedet og de skyhøje priser på ejerboligmarkedet.

Erik Mortensen
Parmagade 50, København S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her