Læsetid: 3 min.

Kan en muslim være bøsse

Efter stenkastene mod Mermaid Pride-optoget bør dobbelte minoritetstilhørsforhold bringes frem i lyset
25. august 2001

Homofobi
Den 18. aug. kunne man i ’Folk’ læse: »Formanden for Mermaid Pride Denmark, skuespilleren og teatermanden Klaus Bondam, uddeler lørdag først Homoprisen 2001, derefter Homofobiprisen 2001.«
Homofobiprisen blev tildelt muslimske landes repræsentanter i Danmark – for deres store indsats for at udbrede fordomme om homoseksuelle! Og skulle enkelte deltagere i paraden – i magelig glæde over juridisk at have opnået omtrent, hvad man i sin tid drømte om i Bøssernes Befrielsesfront – have glemt, hvad homofobi er, så gav unge nydanskere dem velvilligt anskuelighedsundervisning: Da den festlige parade – der til sammenligning fik pinsekarnevallet til at virke temmelig gråt – drog ned ad Nørrebrogade, rendte de ind i sten- og flaskekast, som sendte to deltagere på hospitalet.
Festivalens formand Klaus Bondam udtalte bagefter: »Det jeg så, vil jeg nærmest betegne som drengestreger, men det viser, at blandt andre skolelærere har en opgave, der går ud på at fortælle indvandrerne, at sådan spiller klaveret altså i Danmark. Alle mennesker har lov til at gå i optog i et demokrati, og det gælder også bøsser og lesbiske«.
Tak skal du have! Uden denne besindige reaktion fra Bondam kunne man frygte, at andre havde beskrevet overfaldet som udslag af muslimsk konspiration mod danskernes urgamle frihedstraditioner.

Mere end drengestreger
På den anden side er det nok lidt for venligt af Bondam at kalde sten- og flaskekast for drengestreger. Man bør i det mindste skænke fænomenet tilstrækkelig opmærksomhed til at kunne imødegå dets gentagelse, og det gør man minsandten ikke (alene) ved at lade oplyste skolelærere forkynde tolerancens evangelium. Det vidner heller ikke just om den store indsigt, når politiet »vurderer, at stenkastene bunder i modvilje mod bøsser og lesbiske«!
Hvor kommer denne uvilje fra? Nogle vil selvfølelig straks gøre islam skyldig, men blot med et spinkelt kendskab til den gruppe unge fortrinsvis nydanskere, der i nogle år har givet området omkring Blågårdsplads et uheldigt ry, vil man kun dårligt kunne se dem som religiøse fundamentalister.
Mange husker sikkert, at området allerede i sommeren for fire år siden lagde brosten og ruder til et større slag mellem nydanske unge og kamp-klædt politi, og det ligner en tanke, at kampene blev udløst af en gruppe unge, der kom for skade at krænke to patruljerende betjente ved at kalde dem for »bøsserøve«!
Nu, fire år senere, havde politiet meget svært ved at finde tilstrækkeligt personale til at komme de trængte bøsser til hjælp, hvorfor man er fristet til at vurdere politiets nølen som – ’modvilje mod bøsser og lesbiske’.

Knap så grønne hoser
Måske vil det være arrogant at hævde, at de unge er uden for pædagogisk rækkevidde, og måske vil det være udtryk for en beklagelig resignation, hvis jeg foreslår, at man i stedet for at pudse skolelærere på dem prøver at inddæmme dem ved at rette indsatsen mod andre med en knap så hjernelammende mandemoral.
Ikke desto mindre er dét netop, hvad jeg vil foreslå Bondam, som næppe har gjort sine hoser grønne blandt danske muslimer ved at uddele en kollektiv ’homofobipris’ til de muslimske lande.
I stedet burde han som bøsseaktivist hjælpe muslimske bøsser ud af skabene for at gøre dem delagtige i den stolthed og livsglæde, som de i lighed med andre hengemte minoriteter længes efter!
Det er selvfølgelig sjovt at uddele homofobipriser, men en kende mere pondus ville det have, om Bondam kunne bringe muslimske bøsser frem i rampelyset – de findes nemlig! Og selvfølgelig er det vigtigt, at danske homoseksuelle viser deres solidaritet med undertrykte seksuelle minoriteter i muslimsk dominerede lande, men eksporten af homo- og homofobipriser hjælper ikke til at sætte fokus på de nydanskere, som her i landet belastes af et dobbelt minoritetstilhørsforhold.
I ’Vision’ er vi enige med Mona Sheikh i, at seksualitet er en privat sag, og derfor vil vi heller ikke aftvinge nogen en bestemt holdning til homoseksualitet; men vi vil gerne sætte fokus på de særlige problemer, som f.eks. en muslimsk bøsse står over for her i landet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu