Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

14. august 2001

Kibbutz eller ej
8. AUG. – Bent Brogaard kritiserer den 6. august Danmark og de mange danske frivillige, som i tidens løb har opholdt sig i israelske kibbutzer, for at vi har været med til at legitimere Israels politik i de besatte områder, og han glæder sig over, at »vi« nu har fået øjnene op for de historiske kendsgerninger.
Nu er historiske kendsgerninger en ret så foranderlig størrelse, fordi gældende opfattelse af et givet fænomen altid vil være underlagt skiftende politiske magtforhold, ny viden eller omfortolkninger af det engang vedtagne osv. F.eks. har oliekriserne i 1973 og 1979 haft en ikke ringe indflydelse på industrilandenes opfattelse af kendsgerninger i Mellemøsten, ligesom terroraktioner til støtte for den palæstinensiske sag ikke finder sted udenfor Israel længere. Det sidste kan være en følge af effektivt internationalt politisamarbejde; eller en del af OPEC og OECD’s forretningsaftaler eller fordi palæstinenserne opnår mere gennem påvirkning af meningsdannelsen i det internationale samfund. Uanset hvad har det haft positiv indflydelse på omverdenens forståelse for palæstinensernes situation.
Israels bosættelsespolitik og deres fremfærd over for palæstinensernes liv og ejendom er uhyrlig, men palæstinensernes og de omliggende arabiske landes gentagne angreb på Israel er ikke mere acceptable. På baggrund af nazisternes systematiske jødeudryddelse vil jeg til enhver tid give min støtte til staten Israels overlevelse og til de kræfter hos begge parter, der evner at forholde sig til aktuelle fremfor til historiske kendsgerninger.
Derfor glæder det mig stadig, at jeg tilbage i 1970 var naiv nok til ikke at havne i en mellemøstlig træningslejr sammen med de revolutionære kammerater fra Blekingegade.

Suzanne Plesner
Sommerstedgade 1-1, Kbh. V

Der findes også onde mormødre!
8. AUG. – Som Bente Thomassen så rigtigt skriver den 8/8, kan tvunget samvær skade børn mere end det gavner, hvis det i øvrigt går i mod barnets - og ikke kun den ene forældres - ønske.
Når jeg skriver 'den ene forældre' er det selvfølgelig fordi, at det utilsigtet kommer til at fremstå som ensidigt, når man kun nævner børn der bor sommen med en enlig mor, og ikke i samme åndedrag indrager den - omend lille - gruppe af børn som lever sammen med en enlig far, der let kan komme til at stå i samme situation (altså ikke faderen) blot med omvent fortegn.
Selvom jeg ikke kender Bente Thomassen personligt, tillader jeg mig at antage at denne fremlægning er utilsigtet, da alternativet vil være at den er dobbeltmoralsk, hvilket jeg nægter at tro, om een hvis hjerte banker så varmt for børn.

Jacob Bahn
Fælledvej 11, Bogense

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu