Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

11. august 2001

Gæmelke tager gidsler
»Det har sin pris, hvis man ønsker, at landmændene skal dyrke jorden mindre intensivt. Man kan ikke sætte sig ud over markedsprisen,« siger Landbrugsrådets præsident, Peter Gæmelke.
Forureneren skal betale, sagde man engang, forurenerens økonomiske egeninteresse vil så tilskynde ham til at forurene mindre. Men landbruget vil vende tingene på hovedet og kræve betaling for at lade være med at forurene. Landbruget har svindende betydning i samfundet, men stadig skøde på hovedparten af Danmarks areal. Det er grotesk, hvis bønderne kan tage naturen som gidsel og lade os andre betale.

Niels Viderø
Rosenholmvej 30
Hornslet

Dramatisk drama
6. AUG. – Et utroligt crescendo blev det, da teater Neno Fortas bragede af med sidste Hamlet-opførelse lørdag den 4. august på Kronborg Slot. Selve Helsingør by må have rystet, da bastion-kanonerne langt over midnat saluterede i den regnvejrs-urovækkende nat.
I tiden inden havde Trevor Davies i de kertebelyste kasematter talt til et bekymret publikum om udsættelse grundet de vejrmæssige forhold. Han lovede at spille såsnart en stilstand indtrådte, hvilke skete ved 22-tiden. Til gengæld blev opførelsen så langt mere dramatisk med det fra starten tilstedeværende og altdominerende vand i Nekrosius’ opsætning, understreget af naturkræfternes medvirken.
Herved opstod en overordentlig intimitet mellem skuespillere og tilskuere, lukket inde i samme medrivende mørke - og vandverden. Neno Fortas Hamlet kunne afsluttes i denne tour de force med Caludius’ brølen, og hhv. Ophelia og Hamlets rullen i vandmasserne.

Ole Kløcker
Gasværksvej 35, Kbh. V

Unge mand
6. aug. – Jeg husker ikke Deres navn, i min alder glemmer man nemt den slags ligegyldige detaljer, men dengang man endnu havde tænder, ville man nok alligevel have søgt at bide mærke i det.
De undrede Dem den 31. juli langstrakt over en af mig forfattet radioanmeldelse, og jeg er da også ked af, at den ikke handlede om et af de programmer, hvor De og Deres jævnaldrende åbenbart udbreder Dem om techno, r&b, soul og house – men jeg skal senere komme tilbage, såfremt ørerne ikke sætter ud inden.
Og faktisk undrer Deres indsigelser også mig en lille smule, eftersom nævnte radioanmeldelse, så vidt jeg husker, ikke omhandlede Danmarks Radios P 3, men et betydeligt mere beskedent etablissement, der kalder sig Radio Silkeborg.

Peter Laugesen

Kære Lotte Bundsgaard
7. AUG. – Nu må du ikke lade dig kyse. Stem venligst hælene i og hold fast: Skal vi udvide barselsorloven, skal de ekstra måneder øremærkes til faderen. Det er på høje tid, det bliver socialt legitimt for mænd at være sammen med deres børn.
Jeg er i den lykkelige situation at have fået arbejde i en stor koncern, der ikke kommer til at hænge med røven i vandskorpen, hvis jeg ad åre skulle finde på at bidrage positivt til verdens befolkningstilvækst. Men det bliver sgu’tte nemmere for os nyuddannede kvinder omkring de 30 at få fingrene i drømmejobbene, hvis vi skal til at rende rundt med en blinkende alarmlampe i panden der signalerer to-tre x et års fravær fra arbejdsmarkedet. Ja undskyld, men jeg ville ikke ansætte en fantastisk, kompetent, omgængelig, idérig person som mig selv, hvis det var prospektet!
Så derfor Bundsgaard: Giver du efter og tillader, at det ekstra ? års barsel ikke knyttes til ungens faderlige ophav, må du i det mindste sørge for at udfærdige en juridisk bindende blanket, hvor sådan nogen som mig kan fraskrive os retten til ekstra barsel.

Charlotte Helt Nørgaard
Heibergsgade 32, Århus C

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu