Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
9. august 2001

Ensidig dækning af Baskerlandet
1. AUG. – Jeg fatter ikke hvordan at Information kan bære at have en journalistisk dækning af den baskiske konflikt, som stort set uden problemer kunne have været leveret af det spanske indenrigsministerium. Bjarke Møllers (BM) artikler, hvor den baskiske kamp for selvstændighed kaldes for nazisme, skal tilsyneladende gentages i det uendelige – senest den 28. juli. BM’s propaganda er hidtil blevet underbygget med påstande om at den baskiske kamp for selvstændighed, byggede på en nærmest racistisk tankegang. I den seneste artikel dokumenterer BM dog selv at denne påstand er forkert. Flere af ETA’s medlemmer har rødder i de arbejderfamilier som er indvandret til Baskerlandet fra det øvrige Spanien. Ikke bare i ord men også i praksis lægges dermed afstand til de racistiske tendenser som de borgerlige baskiske nationalister var præget af for omkring 100 år siden.
Hvad er der så tilbage af sammenligningen med nazisme ? Jo, bogen af Fernando Reinares, viser at den gruppe unge som ETA rekrutterer nu, minder meget om dem som de nazistiske grupper tiltrækker – unge i storbyerne mellem 16 og 19 år båret af stærkt had. Det er da for tyndt!
Der er ingen grund til at klappe i hænderne over ETA’s seneste strategi, men hele kampagnen, hvor baskisk selvstændighedskamp sammenlignes med nazisme, tjener kun til at legitimere den illegalisering af den baskiske venstrefløj som finder sted. Ønsker Information at legitimere den spanske stats over-greb på ytringsfriheden?

Jesper Kiel
Internationalt Forum
Møllergade 108,
Svendborg

Interview med Eid
2. AUG. – Den 30. juli blev jeg ringet op af Informations Kasper Haugaard, der spurgte mig om jeg havde interviewet lederen af Palestinian Human Rights Monitoring Group, Bassam Eid.
Årsagen til dette særprægede spørgsmål – i Jyllands-Posten den 29. juli havde jeg interviewet manden – var, at Eid påstår, at han aldrig har talt med nogen dansk avis.
Da jeg er en flink fyr, svarede jeg Haugaard, til udtrykkeligt citat, at jeg »naturligvis« har interviewet Bassem Eid, og at jeg har interviewet på bånd. Eid sagde bl.a. at de danske støttekroner til Arafats politi var givet dårligt ud, da dette politi systematisk krænker palæstinensernes menneskerettigheder. Men i avisen er dette lille, men afgørende »naturligvis« ikke medtaget.
Det ligger mig fjernt at rette stil på yngre kolleger, så jeg vil nøjes med at brokke mig over Haugaards tonefald i fortsættelsen, hvor han skriver om »det tvivlomspundne interview«.
Det interview er overhovedet ikke »tvivlomspundent«. Sagen er, at Bassem Eid er blevet forskrækket over sig selv, da danske politikere begyndte at kræve støtten til Palæstinas Selvstyre trukket tilbage eller reguleret. Den slags dansk politisk tale tages meget alvorligt i Yassir Arafats PA-styre, som Bassem Eid ellers modigt kritiserer. At han nu bakker, er så vidt jeg kan se endnu et udtryk for den alvorlige situation, palæstinenserne befinder sig i.

Lasse Ellegaard
korrespondent, Jyllands-Posten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her