Læsetid: 3 min.

Rapport fra en bibeltime

Jeg går til bibeltime hos pastor Frede Balslev, men tro nu ikke derfor, at jeg er hellig. Og det er pastor Balslev heller ikke
22. august 2001

Tror du på gud
Mit navn er Dorthe Olsen. Selvfølgelig tror jeg på gud. Alle ordentlige mennesker tror på gud. Desværre ikke alle.
Min nabo, hr. Fischer tror ikke på gud, men dels er de ikke gift, og så drikker de så meget.
Jo, jeg tror på gud. Og jeg har det så godt med at tro på gud. Jeg bliver så varm i mit lille hjerte, når jeg tænker på gud. Som om gud selv bor derinde. Og gud er så god, så god. Og når jeg går min lille formiddagstur nede i parken og ser ænderne i søen, hvorledes de snadrer i andedammen og finder deres føde der nede mellem planterne, og jeg hører solsorten synge og hale orme op efter regnvejr og det lille egern, der hopper så sødt rundt mellem grenene, så forstår jeg slet ikke, hvordan nogen kan benægte gud. For viser det ikke alt sammen, hvor god og stor og klog gud er.
Jeg går til bibeltime hos pastor Frede Balslev, men tro nu ikke derfor, at jeg er hellig. Det er jeg slet ikke. Pastor Balslev er heller ikke hellig, uh, han kan komme med vittigheder, så jeg bliver ganske flov, men sjov, det er han. Jeg tror, det ligger til tykke mennesker at være sjove. Og pastor Balslev er meget tyk.

Spurv til jord
En aften handlede om frelsen. Frøken Smidt mente, at kun ganske få mennesker vil blive frelst. Og så så hun på hver af os, som om hun tænkte: »Du bliver i hvert fald aldrig frelst !«
Men frøken Smidt er også en væmmelig dame. Selvfølgelig bliver vi alle frelst. Hvorledes kunne gud i sin store godhed tillade, at bare et eneste menneske gik til grunde! Selv ikke en spurv falder jo til jorden, uden at han er med i det.
Frøken Smidt ville have pastor Balslev til at indrømme, at mange mennesker aldrig vil komme i himlen, og sagde, at det kunne hun bevise gennem bibelen, men det fik hun ham ikke til. Og jeg kunne på hans øjne se, at han var enig med os andre. Frøken Smidt, hun er hellig.
Sidste måned var jeg til møde i Amnesty International. Der var foredrag om menneskerettighederne.
Hvor er det godt, at vi har Amnesty International. Og menneskerettighederne. Hvor er det godt, at der siges og gøres så meget for os mennesker, så vi kan blive mere og mere lige. Det må den gode gud også være glad for, han som skabte os lige allesammen.
Jeg tror sådan. Men een gang tvivlede jeg.
Det var da lille Knud, Åses ældste døde af kræft. Den lille, tre års dreng. Som han dog led. Hvordan kan gud dog tillade noget sådant, jeg forstod det slet ikke. Men pastor Balslev sagde, at sommetider gør gud noget, der for os mennesker ser så grusomt ud, men at gud, selv om han med mennesker gør ting, som vi slet ikke forstår, alligevel er god og planlægger godt. Det ligger bare ud over vor forstand. Det forstår jeg så godt, for der er mange ting, som jeg slet ikke forstår. Nu f.eks. når man læser avisen og læser om alt det forfærdelige, der sker ude i verden. Så forstår man det slet ikke. Men viser det bare ikke, at djævelen går rundt som en brølende løve iblandt os?

Vi forstår ikke alt
Pastor Balslev siger, at vi mennesker ikke er skabt til at forstå alt, men i troen på gud forklares alt for os. Pastor Balslev fortæller om nogle onde mennesker, der forsøgte at forklare alt, og hvad fik de ud af det? De mistede troen på den gode gud! Siger det ikke alt? Een af dem var ham med kommunismen, og da forstod jeg, hvor stor djævelens magt er.
En anden var ham, der med et mikroskop mener at kunne kigge ned i menneskesjælene og afsløre alle de drifter og ondskaber, der lever der. Så fik jeg nok.En anden var ham, der blev sindssyg og døde. Nej, jeg tror på den gode gud, jeg finder ham i alt, i det mindste og i det største, og i lyset af hans godhed tager godheden bolig i mit lille hjerte og breder sig derfra over hele verden, hvad jeg da også forsøger at vise min lille nevø Hans, når han er uartig.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu