Fred og islam

Sangstjerne i 1970’erne, from muslim lige siden. Yusuf Islam, der tidligere hed Cat Stevens, forsvarer her sin tro på islam som en tolerant og fredselskende religion
29. september 2001

Islam
Katastrofen den 11. september var et chok for alle. Alt tyder nu på, at attentatmændene havde muslimske efternavne. Som konsekvens heraf er had og mistro mod en hel religion og folkegruppe vokset i uhyggelig grad i Europa, uanset at europæiske muslimer bredt har fordømt denne barbariske handling.
Også jeg har oplevet visse medier nævne mit navn i sammenhæng med ekstremistiske personligheder, hvis opfattelser er diametralt modsatte af mine, og som jeg ikke har andet til fælles med end længden på mit skæg.
I 1976 begyndte jeg at læse i Koranen. Jeg blev muslim, kort før jeg fyldte 30 og på et tidspunkt hvor jeg var popidol. Det gjorde jeg, fordi jeg i islam fandt en religion, der forenede filosofisk ræsonnement med spirituel virkelighed og tro.
Jeg fandt en samlende tro, der var lysår væk fra de store overskrifter vi nu ser om vold, ødelæggelse og terror. Noget af det første, jeg lærte var, at ordet ’islam’ kommer fra det arabiske ord ’salam’, der betyder fred.
Langt fra det etnocentriske budskab, jeg havde forventet at finde, belærte Koranen mig om troen på en universel Gud, en og samme og fælles for alle.
En Gud, som ikke diskriminerer mod noget folk, som siger, at vi kan have forskellig hudfarve og afstamning, men at vi alle er mennesker og »at de bedste mennesker er dem, som har den dybeste bevidsthed om Gud.«

Ingen holdes udenfor
Koranens sandhed blev åbenbaret for 1.400 år siden i en kontekst, der udgøres af de religoner, der gik forud. Man hører i Koranen om Evangeliet og Toraen, Jesus og Abraham er omtalt og der er hyppige hentydninger til profeten Moses.
Koranen holder altså intet menneske udenfor, i den udstrækning, at den anerkender andre religioners sameksistens. Og når den accepterer dette, rummer den også accept af, at forskellige kulturer kan leve sammen i fred.
Koranen siger: »Der er ingen tvang i religionen«. Og præciserer: »Du har din tro, jeg har min«. Respekten for religiøse og værdier og retfærdighed er dermed indskrevet i Koranens hjerte.
I lighed med den overvældende majoritet af muslimske gejstlige er det magtpåliggende for mig at slå fast, at de uforståelige myrderier, som fandt sted i USA, på ingen måde har nogen billigelse blandt sande muslimer. Koranen udtrykker det selv med stor præcision: »Hvis nogen myrder en uskyldig (…), er det som myrdede han hele menneskeheden. Og hvis nogen frelser et menneske, er det som frelste han hele menneskeheden.«

*Oversat og redigeret af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu