Tosprogede Børn
22. SEPT. Artiklen »Skolen svigter de tosprogede« i Information den 20. sept. viser, at det tiltagende fremmedhad i det danske samfund, desværre også har fået indflydelse på folkeskolen. De tosprogede elever er en del af dette samfund ligesom alle andre danske børn, og ligesom alle andre danske børn har de alle forudsætninger for at få en god uddannelse, hvis deres da ikke ligefrem er større. Hvis disse børn negligeres og marginaliseres allerede i skolealderen, skal det ikke undre nogen, hvis de en dag ender med at kaste brosten efter politiet. Men det skulle desværre heller ikke undre mig, om politikerne til den tid stadig vil forsøge at beskylde islam og de unges etniske baggrund for den sociale uro. Selvransagelse har jo aldrig været deres stærke side.
I Tyrkiet siger man, at man bliver et nyt menneske, for hvert nyt sprog man lærer. Tosprogede børn er priviligerede, ikke kun fordi de gennem sproget kommer til at lære to forskellige kulturer meget bedre at kende, men fordi det i det hele taget giver dem en bredere forståelse.
Man kunne af samme grund ønske, at flere danskere begyndte at tage kurser i tyrkisk, arabisk, farsi eller vietnamesisk, for så kunne det være, at de ville få et større udsyn og en bedre forståelse af mennesker med en anden kulturel baggrund.
Leyla Tamer
Høegh-Guldbergsgade 33,
8000 Århus C
Tvivlsomme alliancepartnere
25. SEPT. »USA kan blive nødt til at erkende, at de gustne overlæg i Saudi-Arabien og hos hans andre alliancepartnere råber på en overvejelse af USAs egen udenrigspolitik«, hed det på lederplads den 24. sept.
Jeg kan kun være enig, og det er sandsynligt, at fundamentalistiske bevægelser har fået god næring gennem uduelige og despotiske regeringer som er blevet bakket op fra vestlig side, som det f.eks. er tilfældet med Saudi-Arabien.
Jeg må imidlertid undre mig over, at Information ikke anbefaler USA en revision af Israel-politikken. Den er jo de facto en støtte til overtrædelse af Folkeretten med dens accept af fortsættelse af be- og bosættelsespolitik på palæstinensernes bekostning. Og Israel benyttede dagene efter den skrækkelige terrorhandling til yderligere militære angreb på den palæstinensiske modstand.
Jeg ser ikke nogen direkte sammenhæng mellem besættelsen af palæstinensisk land og terroraktionen den 11. september. På den anden side er jeg ret overbevist om, at en tilfredsstillende løsning i Palæstina-spørgsmålet også vil være meget frugtbart for det politiske klima i store dele af Mellem-østen.
Ole Olsen
Dansk-Palæstinensisk
Venskabsforening
Munkesøvej 21 B
Roskilde