Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
18. september 2001

Vammelt indlæg
16. SEPT. – Hvordan kan man få sig selv til at skrive og trykke en sætning som »Ja, det er synd for amerikanerne«?! Jeg er en ny abonnent til jeres interessante blad, men sidder allerede med en dårlig smag i munden efter Inge Eriksen’s ualmindeligt vamle indlæg den 15. sept.
Inge Eriksens indestængte had til USA er ligeså irrelevant i den aktuelle situation som palestinensernes. Dette er ikke den rette lejlighed til at remse op af sit personlige anklageskrift imod USA’s handlinger, hvorom der naturligvis er delte meninger.
Men kan vi ikke blive enige om een ting: Vi skal gøre alt, selv hvis det kræver kompromiser med vores hidtidige grænser, for at udrydde masse-terrorisme inden den breder sig yderligere.

Hans Hurvig
Øster Søgade 96
Kbh Ø

Fri os fra barnlig vendetta
13. SEPT. – Udover at terroraktionen mod USA er en forfærdelig begivenhed, kan man betragte den ud fra to forskellige synsvinkler:
nUSA er et fredselskende land, der uretfærdigt er blevet udsat for en flok fanatiske psykopaters vilkårlige angreb.
nIntet her i verden sker uden at der er en god grund til det, og derfor må USA have gjort noget forkert, som har foranlediget til den pågældende terroraktion. Landets økonomiske og politiske støtte til Israel, der undertrykker det palæstinensiske folk, kunne være et oplagt eksempel på dette.
Den første synsvinkel er naiv og selvretfærdig. Ikke desto mindre er det den, alle toneangivende politikere i USA, herhjemme, og de fleste andre steder i verden vælger at anlægge. Denne holdning til terroraktionen er langt værre end selve begivenheden, og dét der får mig til at miste ethvert håb om en bedre verden.
Vendetta-mentaliteten fører ingen steder. Et demokratisk samfund er sårbart, og burde ikke skaffe sig fjender.

Carl Bloch
Rønnevangshusene 1
Tåstrup

Ansigter
16. SEPT. – Asger Liebsts »Mediebilleder« den 15. sept. er fyldt med banebrydende, journalistiske iagttagelser. Jeg blev under læsningen klar over, at bin Laden ikke ligner en forretningsmand fra Wall Street. Jeg fik også noget at vide om mandens etniske baggrund, for han har et »skægget araberansigt«. Ja, mediebilleder er en underlig størrelse. Jeg skyndte mig at blade tilbage til side 8 for at se, om Gillons kontrafej var beskrevet som et ’glatbarberet jødeansigt’. Det var det heldigvis ikke. Men den artikel havde Liebst heller ikke noget med at gøre.

Allan Hilton Andersen
Westend 7, Kbh. V

Stilhed
Jeg giver af hjertet min deltagelse med katastrofernes ofre. Men det er bare så ærkemoderne dansk overfladisk og amerikaner-leflende, at det netop er denne hændelse der skal få os til at være specielt kede af det. Opløfter man sin spæde røst med lidt perspektiv på den indtrufne amerikanersyge, bliver man majoriseret selvretfærdigt af den grå masse, der selv knapt løfter et øjenbryn mens tusinder dagligt dør af sult, og Israel udøver sin statsterror i Mellemøsten. Bagefter kan vi så skøjte videre i vores danske leverpostejsliv.

Jørgen Brogaard,
Øbakkevej 25, Vanløse

Til læserne
Vi modtager langt flere indlæg om terrorangrebet, end der er plads til i den trykte avis. Læserbrevsskribenter, der har fået afvist indlæg, er meget velkomne til at sende dem til debatten om Superafmagten på www.information.dk
Red.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her