Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
18. september 2001

Jæger uden udfordring
11. SEPT. – Hvor er det ærgerligt ikke at kunne anskaffe sig den nye store udgivelse af Jægers digtning, og i stedet måtte deltage i koret af fluekneppernes anskrig mod voldtægten af digterens bevidste valg af retskrivning. Angiveligt begået »af hensyn til almindelige læsere, der ellers ville blive forvirrede«.
Rent bortset fra det frugtbare i forvirring, især den relevante, bekymres jeg over udgivelsens syn på os almindelige.
Går mennesker (købere) altid efter det laveste gærde? Se f. eks. på sportsmesterskaberne i højdespring! Har man én gang oplevet den koncentration og anspændelse deltagerne frivilligt underkaster sig for endnu en millimeter... .
Mennesker vil også det svære, og ikke mindst opdagelsen! En køber af Frank Jæger vil opleve netop hans kunst (hans valg), og ikke læse-let (og kedeligt). Det har vi andre steder. Den gode vilje skulle helst parre os med den ægte vare, ellers bliver der ballade!

Birgitte Alsted
Bagerstræde 3, Kbh.V

Prisværdige kvinder
10. SEPT. – Jeg har ingen problemer med Hanne Vibeke Holsts forsvar den 10. sept. for Fay Weldons beslutning om at tjene på det nye fænomen, product placement, i skønlitteratur.
Derimod undrer det mig, at Holst føler sig nødsaget til at gøre det til et spørgsmål om køn – ved at påstå, at en afgørende grund til at Weldon ikke falder i Bookerpris-juryens smag er, at hun er kvinde, der skriver om kvinder.
Til den påstand vil jeg sige to ord: Margaret Atwood – en kvinde der har skrevet om kvinder i 30 år, og som har fortjent at vinde og faktisk vundet Bookerprisen.
Holst skulle have holdt sig til kernen i sin argumentation, som bedst kan sammenfattes med disse ord af Jerry Garcia fra Grateful Dead: Jeg er på vej til helvede i en spand, men jeg nyder da i det mindste turen.

Jonathan Somer
Ny Vestergade 1, Kbh. K

Skriv klart
11. SEPT. – Hvem skriver journalisten for?
Jeg glædede mig til at læse anmeldelsen af Peer Gynt i Information den 10. sept. (efter at jeg samme dag havde læst en meget positiv omtale i Børsen). Jeg nåede imidlertid ikke længere end til underoverskriften, som jeg ikke kunne forstå. Jeg læste den et par gange, men med samme dårlige resultat.
Er det virkelig nødvendigt, at jeg nu – efter 27 års daglig læsning af Information – skal tage stort kørekort til Fremmedordbogen for at jeg kan forstå min avis?

Bente Kjær
Baggesensgade 6, Kbh. N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her