Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
12. september 2001

Nordirske ørkenvandringer
7. SEPT. – Bente Bundgaard er normalt en af Danmarks mest vidende og nuancerede skildrere af konflikten i Nordirland. Men hun går for vidt i sin insisteren på neutralitet i konflikten, når hun den 6. september sammenligner de katolske forældres krav på at kunne følge deres børn den lige vej til skole med den prostestantiske Orange Orders’ traditionelle årlige sommermarcher.
Den mest berømte af marcherne finder sted 12. juli, hvor loyalister fejrer ’The Battle of the Boyne’ – et slag hvor prostestanten William of Orange besejrede den katolske James II i kampen om den engelske trone. Loyalisternes march symboliserer derfor prostestantismens sejr over katolicismen, og Orange Order insisterer da også kun på at marchere gennem katolske kvarterere for at kunne ydmyge katolikkerne, og triumfere over deres herredømme i de seks nordlige irske grevskaber. Nok er skolepigerne fra Holy Cross School blevet en del af det komplicerede politiske spil omkring den nordirske fredsproces. Men at sammenligne katolske forældres insisteren på at følge deres børn til skole den samme vej, som de har gjort de sidste 30 år med loyalisters fejring af den sejren over katolicismen den 12. juli – det er altså at skyde over målet.

Jacob Svarre
P. Knudsensgade 16, Kbh. SV

Ekko?
7. SEPT. – Kære Jannik H. Jensen og Søren Lund (den 30.aug.). Har I set Hein Heinsens skulptur på Otto Mønsteds Plads i København? To gange om året (næste gang den 7. April kl. 14.30-15.30) vil solen skinne igennem et skråt hul i den høje sten.
Tror I virkelig, at Allan Tarps ’historier’ (fejlagtige eller ikke) er tilstrækkelige til at forklare, hvordan man finder dette tidspunkt? Jeres egen historie om udenadslære kan jeg ikke genkende. Jeg kender ingen lærere, der underviser på den måde. Derimod har jeg mødt nogle elever eller studerende, som tror at det er sådan man lærer f.eks. fysik – de klarer sig ikke godt fagligt. Vores første besked til nye studerende plejer at være et forvarsel om en solid indoktrinering, hvis vigtigste element er: Ikke at tro på hvad andre siger (uden at undersøge vedkommendes forudsætninger for det påståede, naturligvis). I skal heller ikke tro på den med solstrålerne; gå hellere selv hen og kig efter.

Finn Berg Rasmussen
lektor ved Københavns Universitet,
Niels Bohr Instituttet for Astronomi, Fysik og Geofysik

Gudstale
7. SEPT. – Vigtig meddelelse til alle deltagere i den islamiske konference på Hilton: Det er ikke Gud, der taler gennem Muhammed.

Frans Mikkelsen
Slotsherrensvej 3, Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her