Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
11. september 2001

Radikalt nej til homoseksuel adoption
Homoseksualitet er ikke en normal tilstand. Derfor kan jeg ikke tilslutte mig den tanke, at homoseksuelle skal have lov til at adoptere børn. Dermed er jeg også meget uenig med den radikale leder, Marianne Jelved, som taler for homoseksuelles ret til adoption. Kravene til adoptivforældre er og bør være omfattende. Forældre er her lige med en af hvert køn. Hensynet til børnenes normale opvækst må veje langt tungere. Vi skal ikke legalisere en unormal seksuel tilstand.

Søren Steen-Jensen
folketingskandidat, amtsrådskandidatog hovedbestyrelsesmedlem i Det Radikale Venstre

Vietnamesisk markedsøkonomi
6. SEPT. – Jeg er lige kommet tilbage fra en tur til Vietnam, og var derfor interesseret i Eva Marie Møller og Hanne B. Jørgensens artikel »Pizza, penge og plastic.« De fortalte om en ny generation af unge rige vietnamesere, »som er ved at vokse op i byerne«. Jo, der er nogle unge rige, men langt de fleste har en helt anden historie, og ikke alle byer er som Hanoi eller Ho Chi Minh City.
I Hue, Vietnams gamle hovedstad, beliggende ved kysten midt i landet, er gennemsnitsindkomsten cirka 24 USD om måneden (til sammenligning er Verdensbankens fattigdomsgrænse en USD om dagen). Byrådet i Hue fastlægger byens fattigdomsgrænse, som er 10 USD pr. indbygger pr. måned i centrum, og seks USD om måneden i resten af byen. I bydelen Phu Hau i udkanten af Hue, lever 23,6 procent af familierne under fattigdomsgrænsen! Hvis man tjener over fattigdomsgrænsen, skal man betale for lægebesøg og hospitalsophold. Familien kan blive ruineret, hvis et medlem bliver alvorligt syg. Et af byens mål for år 2005 er, at under 20 procent af børnene vil være underernærede. De tilhører også en generation, som er ved at vokse op i byerne. Artiklen tegner et meget positivt billede af skiftet til markedsøkonomi, men det har også sine negative sider, idet uligheden i byen er blevet større."

Andrew Crabtree
Odinsvej 24, Helsingør

Sprogets impuls
6. SEPT. – Det lader til at være et veritabelt socialkonstruktivistisk korstog Allan Tarp(AT) er ude i med sine indlæg. Han ser brugen af ord som f.eks impuls som bevis for den naturvidenskabelige præstestands selvhævdelse. Hvornår kommer et indlæg fra AT’s side omkring undervisningen i dansk? Her tvinges elever til at lære ord for arbitrære sproglige konstruktioner som udsagnsord og metaforer. Begreber der er opfundet for at fortælle noget om sproget. Vil AT også kræve at dansk fortæller om sproget ved hjælp af dagligdagssprog? Begrebet impuls fortæller noget om fænomenet bevægelse. Når skoleelever lærer om impuls, masse, kraft og energi, lærer de noget nyt om begrebet bevægelse. Begreberne er universelle sandheder, der gør eleverne i stand til at forstå og forklare bevægelse. Skolens opgave er vel ikke kun, at give børnene hvad de forventer og fortælle historier, men også at udfordre og udvide deres begrebsapparat.

Søren Kongstad
Øresundsvej 58, København S

Krigeriske trosretninger
6. SEPT. – I Information skriver Mona Sheikh, at "religion er for mig, ligesom det er der for millioner af troende, et budskab om fred og fordragelighed, kærlighed og værdier".Vil hun ikke fortælle mig, hvad det er for en religion, hun taler om?
Det kan da ikke være kristendommen, eller jødedommen og heller ikke islam?

Kjeld Ammundsen
Niels W Gadesgade 48, Kbh. Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her