Læsetid: 4 min.

Terrorismens mentale univers

De styrer direkte imod deres mål, sandsynligvis med en sidste tak til den Gud, som har gjort luften så hensigtmæssigt klar
24. september 2001

Kommentaren - Sprængt
Det var en af årets smukkeste dage i det nordøstlige USA. Luften var klar og sensommermild, der blæste en mild brise, Havet glitrede, og haver og parker lyste i skarpe efterårsnuancer og mættet grønt. Det var en af de dage, hvor livslysten normalt stiger en smule, og tilværelsens meningsfylde åbenbarer sig for en i et leende blik. En af de dage, som synes at levere beviset på, at Gud, dersom han findes, må være god.
Netop på denne dag og netop fordi luften var så klar og sigtbarheden over det nordøstlige USA så god, vælger nitten personer at tage deres eget liv for at tage så mange med sig i døden som muligt.

Direkte og målbevidst
De flyver i fly, de netop har kapret med besætningspersonale, de netop har stukket ned, hen over de livlige solreflekser fra morgentravle samfund i de tætte forstadslandskab i New Yorks og Washingtons udkanter
De flyver deres kaprede fly med hundredvis af dødsdømte passagerer i kabinerne bagtil og tusindvis af dødsdømte i ofre i de krystalklart synlige bygninger fortil. De styrer direkte og målbevidst imod deres mål, blinde for alt andet end deres mission, sandsynligvis med en sidste bøn på læberne – en sidste tak til den Gud, som har gjort deres dag så smuk og luften så hensigtsmæssigt klar. Jeg forsøger med intenst koncentreret at forestille mig, hvordan de tænker – men forgæves. Deres tankeverden er ikke min. Og min tankeverden ikke deres.

Tanker vi ikke forstår
Terrorismen som idé er ellers ikke ny. Og dens tankeverden har ikke altid været os så fremmed. Attentater, mord og vilkårlig vold har været ledsagefænomener til Vesterlandets historie fra Caligula frem til Carlos ’Sjakalen’.
Anarkismen, nationalismen og fascismen har alle haft deres terroristiske udartninger. I Hitlers Tyskland og Stalins Sovjet forvandledes selve staten til en organisation for terror. Det var en terror, som søgte at indfri politiske mål, og som derved havde bund i en tankeverden, vi til nød kunne begribe. Begribe, men ikke acceptere. Vi kunne hade både mål og metoder, men i reglen fandtes der en begribelig sammenhæng imellem mål og metoder.
I den nye terrorismes tankeverden er denne sammenhæng væk eller i det mindste ubegribelig for os. I dag findes tankeverdener, som vi ikke kan kommunikere med. Og som ikke kan eller vil kommunikere med os – andet end gennem massemord og masseødelæggelse.
I den gamle terrorismes tankeverden var mord og ødelæggelse midler til at forandre samfundet eller ligefrem omstyrte det. I den nye terrorismes tankeverden er mord og ødelæggelse hellige handlinger, som rummer deres egen retfærdiggørelse – handlinger, som skal rense verden.

Apokalyptisk
Den japanske sekt Aum Shinrikyo, som i marts 1995 spredte nervegassen sarin i Tokyos undergrundsbane, havde til hensigt at dræbe så mange mennesker som muligt. Den dræbte tolv og gjorde nogle hundrede andre syge. Med en renere gas og en mere effektiv måde at sprede den på kunne de have dræbt hundredtusinder. I Aum Shinrikyos tankeverden gjaldt det om at udslette menneskeslægten (’befri den fra dårlig karma’) for at udfri og redde den.
Aum Shinrikyos tankeverden var apokalyptisk. Hermed menes, at den var baseret på ’viden’ om en guddommelig plan for verden og på en tro på at være udvalgt til at virkeliggøre denne. Tilsvarende apokalyptiske tankeverdener er i vor tid vokset frem i kristne, jødiske og muslimske miljøer. Angrebene på New York og Washington var efter alt at dømme led i en ’islamisk’ plan om at rense verden fra ’Den Store Satan’. Bombeattentatet i Oklahoma City i april 1995 havde klare forbindelser til de amerikanske ’kristne’ racistsekter, som er af den opfattelse, at USA er besat af Satans ikke-ariske stedfortrædere på jorden. ’Jødiske’ terrorangreb mod palæstinensere, planer om at sprænge Jerusalems hellige moskeer i luften og mordet på Israels ministerpræsident Yitzak Rabin er alle handlinger, som helt eller delvis må anskues som dele af af en guddommelig plan.
Apokalyptiske tankeverdener opstår naturligvis ikke bare af sig selv. Folk vågner ikke op en skønne morgen ( i særdeleshed ikke på en smuk morgen) og får lyst til at smadre verden. Apokalyptiske tankeverdener bliver mulige, når den eksisterende verden opfattes som blottet for eksistensberettigelse. Apokalyptiske tankeverdener bliver mulige der, hvor mennesker føler sig lukket ude, nedværdigede og fortvivlede. Apokalyptiske tankeverdener bliver mulige i kølvandet på sociale og politiske omvæltninger. Apokalyptiske tankeverdener bliver mulige, når en dyb følelse af fremmedhed over for den verden, som findes, bliver koblet sammen med en religiøs overbevisning om, at Gud har en ny verden parat – på ruinerne af den gamle.
Apokalyptiske tankeverdener er ikke nye. Ny er derimod den indsigt, at visionerne kan virkeliggøres her og nu, og at katastrofal ødelæggelse er teknisk og praktisk mulig. Med nye muligheder skabes nye tankeverdener.

Hellig terror
Forestillingen om, at ’hellig’ terror kan bekæmpes med militær krig mod de stater og samfund, som nærer og beskytter den, er dermed illusorisk. I sidste ende kan en tankeverden kun bekæmpes med en anden. I det omfang vores egen vestlige, globalt dominerende tankeverden på godt og ondt er formet af og symboliseret ved USA og med til at nære voksende og potentielt destruktive følelser af frustration og fremmedhed, så vil der også være gode grunde til selvkritisk at granske den.
Ikke for bedre at forstå, hvad de nitten mænd tænkte, da de vågnede om morgen og så, at dagen vil blive smuk og ødelæggelsen stor. Men for bedre at forstå, hvad der kræves for at få deres potentielle efterfølgere til at forstå, at vores verden også er deres – før de sprænger sig selv og verden i stykker.

*Göran Rosenberg er journalist, forfatter, og freelance- kommentator i Dagens Nyheter. Han har netop udgivet bogen Tanker om journalistik på forlaget Tiderne Skifter (læs også interviewet i lørdags). Han vil fremover skrive kommentarer på denne plads i Information

© Dagens Nyheter og Information

*Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu