Læsetid: 2 min.

Empiri er en by i Rusland

Den jyske professor vandt i debatkrigen over den københavnske ekspert med fremmedordene
Debat
25. oktober 2001

Religionskrig
Professor Bent Jensen tørnede i TV2’s aftennyheder sammen med Tim Jensen fra center for Religion, Syddansk Universitet, Odense. Anledningen var en meningsmåling, der viste, at seks ud af ti danskere anser USA’s krig mod terror som en konflikt mellem religioner, selv om de danske politikere har bestræbt sig på at understrege at dette ikke er tilfældet.
Bent Jensen forsvarede danskernes intuition. De lader sig ikke løbe om hjørne med af politikere og bedrevidende eksperter. Man behøver, ifølge BJ, ikke være ekspert for at kunne se, at islam er en fundamentalistisk religion. Den foreskriver i mindste detalje hvordan man skal gå klædt, hvad man må spise osv. Tim Jensen understregede derimod, at langt de fleste muslimer bekender sig til en fredelig fortolkning af islam og at der ikke foreligger nogen statistik, der bekræfter BJ’s påstand om at flere og flere muslimer indtager ekstreme, antivestlige synspunkter.
Hertil indvendte Bent Jensen, at enhver da kan se, at der er sket en radikalisering!
Det var Bent Jensen, der trak sig sejrrigt ud af denne batalje. Med sin rolige stemme og sit alvorlige blik formåede den jævne jyde i modsætning til den, efter dialekten at dømme, københavnske islam-ekspert at argumentere kort og fyndigt for sine synspunkter uden at ty til fremmedord som ’empiri', et ord som mine forældre i hvert fald ikke kender.

Folkets intuition
Et er imidlertid, hvem der klarede sig bedst på skærmen de tre minutter man havde sat af til emnet. Noget andet er, hvis argumenter holder. Her holder jeg på Tim Jensens replik om at »Det ville klæde debatten, hvis der kom nogle kendsgerninger på bordet« – frem for Bent Jensens grænsetillid til folkets intuition.
Bent Jensen burde være bekendt med, at mange russere er overbeviste om, at der stod og står en amerikansk-jødisk sammensværgelse bag USSR’s sammenbrud og Ruslands elendige økonomi. Der er simpelt hen nogen, der helst så supermagten og velfærdssamfundet USSR tvunget i knæ. Efter min bedste vurdering, er det en opfattelse, der deles af op imod halvdelen af ruslænderne – kristne såvel som muslimske. Denne tyrkertro, kan næppe siges at være baseret på videnskabelig forskning. Det samme gælder min vurdering af, hvor udbredt antisemitisme er i Rusland. Men begge dele kan vel påberåbe sig samme gyldighed som BJ’s opfattelse af islam. Russerne ved vel bedst selv. De har har jo set det falde sammen indefra!
Ingen kan være i tvivl om hvor BJ står rent politisk. Man kan undertiden have en til vished grænsende mistanke om, at han er gået til en række videnskabelige opgaver med en færdigpakket mening om, hvordan tingene forholder sig, men har underbygget disse teorier med fakta. Er folkedybet fritaget for den slags? Kan man stemme om sandheden? Det ville, med Tim Jensens ord, vitterligt klæde debatten at få nogle kendsgerninger på bordet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her