Læsetid: 2 min.

Forgiftet støtte til Israel

Angrebet på Washington er en oplysning om, hvad verden kan vente som følge af sin ligegyldighed over for palæstinensernes befrielseskamp
Debat
23. oktober 2001

Gengældelse
Jeg synes, præsten fra Nørrebro har den rette indstilling til sorgen og til at bruge den. Når vi griber muligheden for at sørge så inderligt over store ulykker med mange ukendte menneskers død til følge, og sørger lige så inderligt over enkelte personers død som prinsesse Dianas, så er motivet for den voldsomme fælles sorg måske ikke den genstand, som sorgen tilsyneladende er rettet mod.

Uforløst gråd
Jeg tror, at vi mennesker ikke sjældent bærer på uforløst gråd, der kommer fra egne, personlige oplevelser, og vi kan ved disse store tragedier nå til trøst og forløsning gennem en stor fælles sorg og et græderitual, også selv om det er fremmede, udenforstående, der er ramt af tragedien. Det fortæller lidt om, hvor dårlige vi er til at nå hinanden, når vi behøver det.
De mange ubeskrivelige tragedier, amerikanske overgreb har forårsaget, græder vi ikke over, så lidt som over massemord på kvinder, børn og gamle. Vi skal have det ind i stuerne gennem mediernes overbevisende, raffinerede dygtighed.
For 50 år siden hørte jeg den franske munk, Abbé Pierre, tale i en kirke på Odenplan i Stockholm.
»Kære venner,« sagde han, »hvis ikke vi på nuværende tidspunkt indser nødvendigheden af at hjælpe den østlige verdens befolkning i dens fortvivlede situation af sult, sygdom og fattigdom, da vil den vestlige verden om få år blive invaderet af enorme skarer af desperate udsultede folkemængder, med uanede katastrofer til følge. Det er nu, vi skal forsøge at afhjælpe og forhindre disse katastrofer, ved at hjælpe, støtte og opbygge denne verdensdels befolkninger i deres egne lande.«
Abbé Pierre var forudseende, også hvad angår katastrofer. Var de fattige lande blevet hjulpet på fode, ville ingen bygninger være blevet angrebet.
Det er sult og fattigdom, der er drivkraften for terror.

Bølge af raseri
Det kan have uanede konsekvenser, hvis bin Laden bliver dræbt. En ukontrolleret bølge af intenst raseri vil brøle ud over hele den islamiske verden. Reaktionen vil komme fra et vildt og blodigt hjerte, der kræver hævn.
Det er i øvrigt ubegribeligt, at ingen af de vestlige lande har opponeret mod israelernes besættelse af Palæstina. Da tyskerne besatte Danmark, kom der efterhånden hjælp fra flere lande. Hvis tyskerne i dag ville besætte Danmark, ville vi ret hurtigt få samme hjælp, og vi ville selv udøve så megen krigerisk modstand, som vi formåede. Palæstinensernes modstand iagttager vi måske lidt i tvivl om, hvem vi skal holde med. I sønderlighed amerikanerne ser en fordel i at vælge Israels side. Fordelen er vist rent økonomisk.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her