Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
17. oktober 2001

Kristent set
12. OKT. – Er det ikke forbavsende, hvad verden er rede til at falde på halen for. Sejrsråbet gjalder fra USA og deres allierede. Sejrsrapporterne lyder: »Vi har udslettet lufthavne og lejre. Vi har herredømmet i luftrummet. O.s.v.!« Det er fuldstændig latterligt. Det lyder som små drenge, der leger krig. USA er verdens supermagt med krigsisenkram for så mange milliarder kroner, at min lille hjerne ikke kan fatte det. Oven i det har de NATO og EU som rygdækning – plus handlet sig ind hos mange arabiske lande, bl.a. ved denne gulerod: Hvis I vil støtte os, så skal palæstinenserne nok få deres egen stat! Hvad er det, de bomber i Afghanistan? Telte, hytter og huler og noget gammelt rustent russisk krigsmateriale, som ofte transporteres rundt ved hjælp af æsler. Det er den modstander, supermagten USA og deres allierede er ved at vinde en »fantastisk flot sejr« over. For mig at se svarer det til, at Mike Tyson slår en lille 4-årig dreng knockout. For det ville han blive sat i fængsel.
Hvornår går det op for os – endog for vore ledere, at vores fremtid og tryghed ikke er afhængig af Amerikas isenkram. Vent og se! De vil blive overrasket over at opdage, hvem og hvad de virkelig er op imod: Ånd! Dræb bin Laden – og 10 millioner muslimer af samme ånd rejser sig.
Hvornår vil bare én politisk leder ydmyge sig under Guds vældige hånd og opdage, at Salme 23 er mere end poesi – at der er kraft og saft bag disse ord: »Herren er min hyrde, mig skal intet fattes!«

Moses Hansen
Lykkegårdsvej 100, Kolding

Debat som er delvis tom facade
12. OKT. – Når folk, der ikke ved meget om aviser, hører at man har fået et læserbrev afvist af et dagblad, så lyder ofte den overraskede replik »Har de lov til det – vi har da ytringsfrihed«.
Det er juridisk set noget sludder – selvfølgelig har ejere af papir- eller net-debat ret til kun at lukke folk, de kan lide, ind.
Det er bedragerisk – men lovligt – at man for syns skyld optager nogle indlæg fra folk redaktionen hader, for at skabe illusionen om at alle kan komme til orde.
Det er allerværst, at man med forkærlighed optager en masse ligegyldige indlæg om »hunde-lorte på fortovet skulle politiet skride ind imod«, for at journalisterne derved kan hænge læserbrevs-skribenter ud som narrehatte uden det professionelle overblik.
Journalister er jaloux på at folk hellere vil læse folkelig debat, end den forskruede professionelle hjernevask.
På Nettet er der plads til alt, og hvis de ønskede ægte, demokratigavnlig debat, ville de optage alt, der ikke er gentagelser eller uforståeligt – og de ville ordne det, så man let kunne søge det som man er interesseret i. Søgning er jo nem, elektronisk.
Ved at bandlyse særlige debattører, som journalisterne gejler hinanden op til at stemple som ’atypiske ekstremister’, opnår man som med narko-forbud, at reglerne bliver brudt – og det er hovedsagelig journalisternes fejl, mener jeg.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, Kbh. N

USA’s skjulte dagsorden
Mogens Lykketoft gav i tv den 11. oktober udtryk for, at når USA bomber Afghanistan, sker det med det ’rene’ formål at bekæmpe terrorismen. Den norske fredsforsker Johan Galtung har derimod fra sit domicil i New York udtalt, at USA i årevis haft en hemmelig plan om at etablere sig som magtfaktor i området mellem den afghanske by Herat og den iranske grænse. USA’s mål er at kunne kontrollere olieledningerne fra Aserbajdjan til Tyrkiet.
Nu er lejligheden kommet. Nu bomber USA.

Irene Clausen,
Enghavevej 142, Kbh. SV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her