Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. oktober 2001

Amerikanske landminer
Jeg fik forleden et brev fra en nødhjælpsorganisation, hvori der stod, at på verdensplan blev der dræbt tre mennesker i timen af landminer.
Hvor mange af minerne er lavet i USA?
Det ville se pænt ud, hvis der også blev sunget en sang og tændt lys for de uskyldigt dræbte og deres familier.

Ejlif Vrejlev
Bentesvej 51, Brabrand

Enhedslisten – en politisk losseplads
25. SEPT. – Den 19. sept. bedyrer Enhedslistens beton-megafon, Søren Søndergaard, at USA skam selv har været ude om terrorangrebet og at han ikke har medlidenhed. Søndergaard er på ærkepsykopaten Osama bin Ladens side. På samme måde som dette ækle parti altid har omfavnet rædselsdespotier som Soviet, Røde Kina, DDR, Nord-korea, PKK, Pol Pot, børnemorderen Arafat o.m.a., hvor massemord hørte/hører til dagens ’orden’.
Talløse gange har Nyrup Rasmussen fremturet, at man ikke kan samarbejde med Dansk Folkeparti, fordi det ikke er stuerent. Nu har jeg aldrig haft noget til overs for Dansk Folkeparti, men at det så betyder, at de afstumpede løjsere fra Enhedslisten dermed så skulle være stuerene, er et helt forkvaklet synspunkt.
At Poul Nyrup og Jelved eller andre politikere kan få sig selv til at samarbejde med Enhedslisten, som på mest afskyelige vis har støttet og støtter denne verdens mest perverse despoter, er tegn på en så total fordærvet politisk moral, at selv Fanden må få ondt i maven.
Velbekomme Nyrup, Jelved og Holger K!
(Fork. af red.)

Lisa M. Ahlqvist
Stationsparken 8,
Glostrup

Panikangst
26. SEPT. – Har hævnen og gengældelsen sin egen ret, som står over menneskeretten? Er jeg kynisk, kold, uamerikansk, ugudelig, illoyal når jeg i panik-angst prøver at redde mig op af det kæmpestore følelseshav som ruller hen over den vestlige verden, og river 200 års idealer om eftertanke, fornuft og menneskeværd med sig? Er der tidspunkter, hvor holdning ubetinget må vige for handling, og er vi dér nu?
Det er de troende imod de vantro, de forenede ofre imod terroristerne, de retfærdige imod de utaknemmelige. Men hvorfor skal jeg vælge side i denne kamp, jeg der hverken tror på den kristne eller den islamiske gud? Hvorfor har de troende fået lov til at dele verden imellem sig, og fuldstændig sætte fornuften på porten?
Det internationale samfund har i øjeblikket ekstremt brug for den mangfoldighed og selvstændighed, som kan møde andre nationer og kulturer uden voldens kropssprog. Vi kan godt stå følelses- og idemæssigt sammen i en svær tid; men etableringen af nye stærke, mere centraliserede og monotone organer til at møde andre folk, skaber mere frygt end tillid.
Midt i sammenholdet vokser derfor behovet for folk med modige særstandpunkter. I stedet for at tænke og føle efter den mindste modstands princip, skal vi intensivere analyserne og nuancere budskaberne. De foldede hænder og de bævende læber har fået deres, de har ikke patent på at tolke verden og tilrettelægge fremtiden.

Martin Günter
Vesterbrogade 56, Kbh V.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her