Læsetid: 1 min.

Nedslagtning

Brian ofrer sin hjerne – hvad gør du, medieredaktør, der viser dette?
Debat
13. oktober 2001

Brian vs. Tyson
Jeg hører ikke til kategorien af sportshadende og kropsforskrækkede intellektuelle, som må benytte enhver lejlighed til at håne glæden over den folkelige idræt.
Men jeg er rystet over den blodtørst, over den voldsglæde som boksekampen mellem Brian Nielsen og Mike Tyson stimulerer.
Det er en så ulige kamp, at det ligner iscenesat mord. Spændingsmomenterne ved den forestående match er begrænset til: Hvor lang tid er Tyson om at smadre Brian, og dør Brian? Hvis det er sport, så var Roms drab på kristne, som måtte løbe spidsrod med løver i Colosseum, også sport. Hvis slåskampen i Idrætsparken er sport, så var den franske revolutions offentlige guillotineringer også sport.
Det er usmageligt og forbandet ansvarsløst, at de større mediekoncerner uden større refleksion medvirker i denne rystende begivenhed. Er konkurrencen mellem mediekoncernerne virkelig så hård, at man er nødt til at levere journalistik ud fra laveste fællesnævner? Hvor er det kritiske ræsonnement? Er konkurrencen blevet så hård, at man kun har råd til at have de mest fladpandede og kulturløse diletanter siddende i redaktionerne?
Jeg forbander den ansvarsløse kulturpolitik, som hersker hos meningsdannerne på de landsdækkende gøgler-redaktioner.
Det er ulideligt at tænke på stakkels Brian Nielsen, som måske kommer til at bringe det største offer. Det er et martyrium uden mening – der er intet helligt over det. Brian skal smadres, mens pøbelen i en sovs af lunken fadøl, prut og bræk kan skrige på blod, smerte og nådesstød.
Det er totalt middelalderligt.
Slagtningen af Brian Nielsen falder åbenbart i den kategori, hvor journalisterne håber, vores grådighed er så stor, at vi ikke opdager, hvilken morderisk og præcedensskabende kynisme de sælger os. De sælger os Brian, men det er faktisk djævelen.
Fork. af red.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her