Læsetid: 2 min.

Krigen har et PR-problem

Stadig flere har svært ved at se, at det er en god og retfærdig ting, at man straffer drab på uskyldige civile ved at dræbe uskyldige civile
15. november 2001

Stadig flere har svært ved at se, at det er en god og retfærdig ting, at man
straffer drab på uskyldige civile ved at dræbe uskyldige civile

Terror
I takt med det stigende antal civile, afghanske ofre vokser også USA’s behov for et bedre PR-arbejde. Der berettes nu om en voksende amerikansk bekymring for udviklingen ikke mindst i den europæiske opinion.
Stadig flere har svært ved at se, at det er en god og retfærdig ting, at man straffer drab på uskyldige civile ved at dræbe uskyldige civile. Det er heller ikke let at forklare, hvorfor amerikanske civile tab er noget andet end afghanske civile tab.
Selv Holger K. Nielsen fra SF, synes at været blevet ked af at skulle svare på, om K’et i hans navn står for klyngebombe.
For at imødegå denne truende defaitisme har Pentagon arrangeret sig med PR-firmaet The Rendon Group (TRG), der for 397.000 dollar skal få Pentagon til at tage sig godt ud, mens det bomber det hårdt plagede og strategisk vigtige Afghanistan.

Panama-invasionen
TRG har årelang erfaring i at få gigantfirmaer og regeringer til at fremtræde tiltalende i offentligheden. I 1989 var det f.eks. med til at tilrettelægge operation Retfærdig Sag, som drejede sig om invasionen af Panama.
Det var dengang Panama skulle overtage Panama-kanalen efter USA, og amerikanerne ville sikre sig en mere tilforladelig fyr end den gamle ven general Noriega som politisk leder.
Forsvarsminister Donald Rumsfeld har om det nye initiativ sagt, at det drejer sig om at folk ikke er i tvivl om, hvad krigen i Afghanistan drejer sig om.

Såkaldt fødevarehjælp
Derfor vil vi sikkert i den kommende tid komme til at høre mere om den såkaldte fødevarehjælp nedkastet af amerikanerne. Om at krigen mere handler om at hjælpe en nødlidende befolkning end om at hundrede tusinder jages på flugt og ud i sult, mens Washington gør op med endnu en gammel ven.
For mediekritikeren Norman Solomon er der ikke nogen tvivl om at USA foreløbig ser ud til at vinde PR-krigen på hjemmefronten, med en stramt styret mediedækning med fokus på de positive ting. Helt efter de erfaringer det amerikanske militær høstede i krigen mod Irak for 10 år siden.
Vi andre må så håbe, at det ikke lykkes at få alle europæiske medier med på denne den ’nødvendige krigs’ galej. At det lykkes at komme igennem med at rapportere om, hvad der sker også ud fra uafhængige kilder, og at medierne kan opretholde sin uafhængighed af statsmagten. Og dermed giver borgerne mulig for en selvstændig stillingtagen.
Det var engang en ide, man hægede meget om i festlige stunder.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu