Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
21. november 2001

Danskerne vil gå til grunde
Hvad er den største trussel mod danskheden? Danskerne selv! Danske mænd har rekord i dårlig sædkvalitet og testikelkræft. Danskere dør som aldrig før af fedme og stress. Mens flere danskere vil komme til at forlade arbejdsmarkedet, føder danskerne færre børn. Halvdelen af de værnepligte er i for dårlig form til at forsvare sig selv og deres land. Sikke en symbolik. Danmark har snart brug for over 100.000 indvandrere for at opretholde ’velfærdssamfundet’.

Danny Mutanda
Kløvermarksvej 24, Århus N

Bedstemor på barselsorlov
14. NOV. – I stedet for at tænke i længere barselsorlov til forældre, kunne man tænke i orlov til bedstemødre.
Vi har et samfund, hvor de fleste kvinder, når de bliver bedstemødre, er i arbejde, men hvor de er færdige med karriereræset. De er så småt på vej ud af arbejdsmarkedet, og mangen bedstemor ville elske en pause til at passe barnebarn i.
De unge kvinder har ofte meget travlt - de er jo i gang med deres karriere - mens bedstemødrene har sat tempoet lidt ned. Deres tempo svarer i virkeligheden bedre til et lille barns. Bedstemor har også mere erfaring med små børn, som ofte ikke kommer nogen til gode.
Hvor det kunne lade sig gøre, at inddrage bedstemor - ja måske bedstefar også - i børnepasningen ville familiesammenholdet blive styrket - det ville få en praktisk betydning og mening.
Sandsynligvis ville ideen også blive modtaget positivt af arbejdsmarkedets parter.
Hvorfor mon det egentlig hedder "bedste"-mor?

Hanne Norup Carlsen
Jellerød Have 66, Kokkedal

Mona Lisa er kunst
12. NOV. – Og hun reklamerer ikke for noget.
Søren Lassen protesterer den 6. november imod, at jeg har argumenteret for, at reklamer ikke er kunst. Min argumentation ville bl.a. medføre, at Michelangelos udsmykning af Det sixtinske Kapel og Leonardos Mona Lisa ikke var kunst, fordi de var bestillingsarbejder.
Religiøsitet, filosofi, psykologi, politik ligger altsammen i kunstnerens arbejde og tilhører derfor også kunstens område. Derfor er der intet kunstnerisk problematisk i, at en udsmykning af en kirke eller et portrætmaleri er bestillingsarbejder.
Derimod har jeg meget svært ved at se, hvorledes man skulle kunne skabe et kunstværk, hvis formål er at sælge en helt anden vare eller et varemærke. Jeg har da heller aldrig set, at digtere, som måtte have arbejdet som tekstforfattere – hvem, iøvrigt? – har inddraget disse tekster i en digtsamling. Jeg ser heller ikke kunstnere flokkes om reklamebureauer for at komme til at arbejde for dem; pengene kunne de ellers godt bruge.

Helge Krarup
Kirkevænget 6B, Valby

Undskyld
20. NOV. – Den 25. oktober i år skrev jeg i et læserindlæg i Information om professor, dr. phil. Bent Jensen bl.a.: »Man kan undertiden have en til vished grænsende mistanke om, at han er gået til en række videnskabelige opgaver med en færdigpakket mening om, hvordan tingene forholder sig, men har underbygget disse teorier med fakta.«
Jeg skal meget stærkt undskylde og beklage, at jeg har fremsat denne usande og ærekrænkende påstand, som jeg hermed trækker tilbage. Jeg har ikke og har aldrig haft noget som helst fagligt eller sagligt grundlag for at fremsætte en sådan urigtig og injurierende beskyldning om professor Bent Jensens videnskabelige arbejde.

Jesper Gormsen
russiskstuderende
Syddansk Universitet, Odense

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her