Læsetid: 1 min.

Næsten ikke til at bære

USA fortryder storcentre – går Danmark 50 skridt tilbage?
Debat
23. november 2001

Storcentre
Det var som at blive hensat til (de tidlige) 1960’ere at læse for nogle dage siden, at Venstre vil droppe centerstoppet, amter og kommuner skal – igen – "styre" butiksstrukturen, indkøb må baseres på bilejerskab, byernes småbutikker trues endnu mere.
Jeg måtte gnide øjnene adskillige gange. For jeg læste det efter en nat i fly fra Puerto Rico, hvor jeg havde deltaget i en konference om ’klog udvikling’.
En vigtig konklusion var, at byernes opsplitning i separate boligområder, kontorghettoer og butikscentre – hægtet sammen af kæmpe trafikanlæg (for biler, forstås) – er miljøskadelig og må modarbejdes. Blandet anvendelse, f.eks. med boliger og butikker i samme bygning, var et tilbagevendende bud. Bedre kollektiv transport og cykelstier andre bud på at sejle op mod de bilorganiserede byer.

Den rene svir
Det var den rene svir for mig at fortælle om den danske planlægningstradition og de københavnske erfaringer, der i årtier har gået på netop dét, amerikanerne nu er ved at opdage.
Der blev lyttet interesseret (og sågar begejstret) fra konferencedeltagerne, der omfattede lokale politikere, embedsmænd fra Miljøministeriet i Washington, staten Puerto Rico og øens kommuner, investorer og repræsentanter for lokale græsrodsorganisationer. Interessemodsætningerne til trods var de tilsyneladende enige om, at den danske måde at styre byerne på er udtryk for klog udvikling.
Og så er det altså næsten ikke til at bære, at vi nu risikerer at blive bombet 40-50 år tilbage!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her