Læsetid: 2 min.

Fedme og forebyggelse

Det drejer sig om motion og kostændringer
Debat
8. december 2001

Fedme
Elsebeth Søs Hansen har læst flere bøger, hvor der står, at en epidemi defineres som et pludseligt udbrud af et stort antal tilfælde af en smitsom sygdom. En lignende definition stod i min udgave af Politikens Nudansk Ordbog. Men andre udelader de fire sidste ord, som for eksempel Dorlands medicinske ordbog.
Det er den sidste version, der ligger i WHO’s definition af en fedme-epidemi. Ikke at det er smitsomt, ikke at fedme er en sygdom. Men ordet fedme-epidemi hentyder til, at der er en risiko for sygdom, og at det er noget, man kan gøre noget ved gennem sygdomsforebyggelse.
Det er det samme tanke, der ligger bag, at WHO skriver om en tobaksepidemi. Hvert år dør fire millioner mennesker af at ryge tobak. Det er ikke smitsomt at de ryger, og de kan ryge mange år uden at føle sig syge. Men langt de fleste ville have undgået at dø af tobaksforårsaget sygdom, hvis de var holdt op med at ryge i ung alder.

Hvad der har hjulpet
Jeg er ikke helt med, når Elsebeth Søs Hansen skriver, at man ikke ved, hvad der har hjulpet i de tre undersøgelser, der er blevet gennemført for at færre skulle få alderssukkersyge. Den finske undersøgelse, der for nogle måneder siden blev offentliggjort i tidsskriftet New England Journal of Medicine, opstillede fem delmål for en god forebyggelse. Og den virkede, uanset om deltagerne opnåede målene gennem en intensiv hjælp eller gennem deres egenomsorg. Ingen udviklede alderssukkersyge. Den indsats, der hjalp, drejede sig om motion og kostændringer.
Det gik værre for dem, der ikke opfyldte disse fem delmål. Uanset hvor mange smil, der fulgte denne gruppe, fik hver tredje alderssukkersyge.
Elsebeth Søs Hansen bryder sig ikke om bedrevidende autoriteter, og foretrækker venlighed og opmuntring. Det er jeg helt enig i. Men det burde ikke udelukke, at man samtidig kan have med i tankerne ikke alene, hvordan det går i dag, men også hvordan tilværelsen kan udvikle sig i de kommende år.

Gennemførlig indsats
Jeg synes, det er godt, at der tændes et lys af håb. I alle tre undersøgelser var der halvt så mange, der fik alderssukkersyge, når de fik intensiv hjælp til at ændre deres livsstil, som når de kun fik en brochure med råd, og i øvrigt blev overladt til sig selv. Ikke ved affedning alene, men ved mere omfattende forandringer i deres levevis. Der er tale om en indsats, der har vist sig gennemførlig for tusinder af mennesker.
Jeg kan ikke følge Else Søs Hansen i, at det er fordomsfuldhed at ville hjælpe mennesker med en høj risiko for sygdom til at undgå den. Især ikke, når man tænker på hvor meget, der kan opnås med enkle midler. Uden krav om et umenneskeligt vægttab, usmagelig kost, eller et udseende som en undervægtig mannequin i et parisisk modeshow.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her