Læsetid: 3 min.

Kære folketingsmedlem

Krig og antiterrorpakke, hetz mod enkelte grupper af medborgere og enkeltindivider og de stærkes ret, er tilsyneladende blevet mine lederes svar på udfordringerne
Debat
19. december 2001

Efter valget
Jeg går aldrig over for rødt, for jeg tror på eksemplets magt, og jeg tror på din rolle som et af de vigtigste opdragende faktorer. Hvad du gør, gør barnet også. Hvad du gør, gør din ven også.
Jeg kører (næsten) aldrig for stærkt, og jeg stemmer altid til valgene. Jeg bilder mig ind, at jeg behandler andre, som jeg ønsker de skal behandle mig. Med respekt, åbenhed, kærlighed og i dialog.
Jeg tror på den enkeltes ukrænkelighed, som et selvstændig tænkende, frit, værdifuldt menneske med rettigheder og med pligter – uanset køn, race og religion. Og jeg tror på den enkeltes pligt til at indgå i og bidrage til det fællesskab, som vi kalder samfundet. Og jeg tror på den enkeltes ret til frit at indgå i de fællesskaber, som hun ønsker, til frit at kunne ytre sig, til frit at kunne gifte sig med sin elskede. Jeg tror på, at samfundet passer på mig, giver mig en uddannelse, arbejde, en bolig, og jeg er helt klar over mit eget ansvar overfor fællesskabet Samfundet. Jeg tror på tillid og ansvar, og jeg tror på boligens ukrænkelighed, og jeg tror på den lovgivende, dømmende og udøvende magt. Jeg tror på demokratiet, og jeg elsker min næste, som jeg elsker mig selv (håber jeg). Og jeg tror på frihed, lighed og broderskab for alle borgere. Og jeg tror på fremtiden, og jeg tror på, at ethvert bidrag til at udligne verdens fattigdom og analfabetisme vil gøre verden til et bedre sted at leve for os alle.

Eksemplets magt
Jeg har altid troet, at disse værdier var stærke og ukrænkelige værdier, værdier, som vi alle kun kunne værdsætte, være stolte af og værne om. Og ikke mindst troede på, som de ypperste, og som de bedste til at bekæmpe diktatorer, samfundsomstyrtere, terrorister og andre uvæsener, der af den ene eller anden grund ville bekæmpe demokratiet og det enkelte menneskes ukrænkelighed. Og vel at mærke bekæmpe ved dialog, synlighed og ved brug af at vise vores værdier i handling – ved eksemplets magt og om nødvendig ved hjælp af den udøvende og dømmende magt.
Jeg har altid regnet med og troet på, at vi alle var forpligtet på, at leve efter disse værdier, og ikke mindst at vores demokratisk valgte ledere ville være dem, der ved eksemplets magt ville gå i karakter i rollen som de ypperste forkæmpere for disse værdier, og derigennem vise os andre, at de virkelig troede på og ville værne om og ikke mindst ville efterleve disse værdier – og vise omverdenen, at netop disse værdier burde danne fundamentet i ethvert samfund, og burde danne udgangspunkt for enhver konfliktløsning til gavn for demokratiet, fællesskabet og den enkeltes ukrænkelighed.

Påtag din rollen
Men jeg har det svært lige nu med mine samfundsmæssige ledere. Det er som om, at de fleste af jer har mistet troen på vores fælles værdiers kraft efter den 11. september og også her under valgkampen og noget tyder på at den nye regerings første forslag peger i samme retning. Krig og antiterrorpakke, hetz mod enkelte grupper af medborgere og enkeltindivider og de stærkes ret, er tilsyneladende blevet mine lederes svar på nye alvorlige udfordringer fra verdenssamfundets side.
Jeg undres, og jeg er måske også lidt i chok over, at mine værdier og ’mit’ samfunds værdier så nemt og så hurtig bliver skubbet til side. Og jeg vil da opfordre dig til at reflektere over, hvorfor mange af jer er ved at forlade grundlæggende værdier, som f.eks. den enkeltes ukrænkelighed, lighed, frihed og broderskab – uanset køn, race og religion, tolerance og respekt for ytringsfriheden – værdier som er helt grundlæggende for vort samfund. Samtidig kunne du reflektere over, eksemplets magt og over hvilken Rolle du ønsker at videregive til os andre. Og dermed i virkeligheden beslutte dig for, hvilke samfundsborgere og hvilket samfund, du ønsker dig i fremtiden. Ønsker du fremover, at vi alle skal gå over for rødt og medvirke til den begyndende forråelse af vores samfund, eller ønsker du trods alt, at Grundlovens værdier og de kristne prægede værdier fortsat skal være vores samfunds ramme og fundament? Jeg håber det sidste!
Tillykke med valget og tillykke med, at du de næste fire år skal repræsentere mig og fem millioner danskere – nye som gamle. Jeg håber, at du vil påtage dig rollen og igennem eksemplets kraft medvirke til skabe grundlaget for vores ’dannelse’ og vores livsduelighed, at du vil leve op til din opdragende og visionære rolle og ikke mindst vil være den ypperste repræsentant.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her