Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
28. december 2001

Julegenrer
21. DEC. – Tak til Ole Knudsen for din introduktion til julemusikkens genrer i torsdags. Men glemte du ikke helt julesatiren? Jeg savnede f.eks. en henvisning til Bob Rivers herlige Twisted Christmas, med numre som »Jingle hell bells« og »Grandma got run over by a reindeer«. Min egen favorit er hans Marlon Brando-parodi i »A letter to Santa«, hvor en stemme der ligner Brandos mafiarøst fra filmen The Godfather, opfordrer julemanden til at dele julemarkedet, hvis ikke han vil vågne op med hovederne fra otte døde rensdyr i sengen.
En lang række andre kunstnere har bidraget til genren, bl.a. med numre som »Who put the dick on the Snowman?« (Bob and Tom), »Leroy the Redneck Reindeer« (Joe Diffie), »I saw Mommy fucking Santa Claus« (X-rated Christmas), »Twelve Pains of Christmas« (Adam Sandler), »I saw Daddy kissing Santa' (Rupaul), 'I hate Christmas« (Muppet Show), »Merry Fucking Christmas« (Southpark), »Ho-Ho Fucking Ho« (Monty Python), og »Jingle Balls« (John Valby).

Søren Ervø
Stevnsgade 4, Kbh. N

Lovændring
20. DEC. – Den italienske ministerpræsident, Silvio Berlusconi, har for at bevise at Italien ikke er isoleret i Europa, citeret en telefonopringning fra den danske statsminister, der delte hans forbehold angående den europæiske arrestordre. Jeg tror, at den danske statsminister har udtrykt betænkeligheder angående de juridiske garantier i antiterrorismespakken, for jeg kan naturligvis ikke forestille mig at Fogh Rasmussen vil udelukke finansforbrydelser fra antiterrorpakken som Berlusconi har gjort. Men den danske statsminister er så blevet inddraget i den polemik som raser i Italien, og i Berlusconis forsøg på at vælte grundlovens paragraffer om dommernes uafhængighed af regeringen.
En domstol i Milano har igen i går erklæret Berlusconi skyldig i finansforbrydelser ved eksport af kapital til udlandet. Hans forbrydelse er dog også erklæret for forældet. Altså kun langsomhed i processens gang befrier Berlusconi for en endelig dom og straf. Heraf hans ønske om at ændre lovene.

Giuseppe Torresin
Elmsager 4, Risskov

Hvornår er krig krig?
21. DEC. – Jeg er forvirret. Nu kritiserer Søren Søndergaard (Enhedslisten) fabrikken Therma for at levere våben til Israel. Israel er i krig, så det må man ikke.
Men Therma eksporterer via USA. Men USA er jo i krig. Det har jeg hørt George Bush sige indtil flere gange. Jamen, hvorfor må man så eksportere våben til USA?
Forklaring udbedes.

Mauri Johansson
Sportsvej 17
Bording

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her