Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

10. december 2001

Nürnberg eller apartheid
2. DEC. – Leopold Galicki mener, at jeg med min valgannonce for Enhedslisten er kommet i dårligt selskab. Jeg havde skrevet: »Venstre vil indføre Nürnberg-
love. Værn om retsikkerheden.« Galicki mener, at jeg herved gør som højrefløjen, som siger, at nazisme og kommunisme er det samme. Hvis man hermed mener, at det er rimeligt at sammenligne Nazityskland med Sovjetunionen under Stalin, mener jeg, at sammenligningen er meget på sin plads. Men der var naturligvis klare forskelle. Problemet opstår, når man bruger så upræcise begreber som kommunismen og nazismen, uden at præcisere hvilke størrelser man henviser til: ideologier, samfund eller partier.
Min annonce handlede imidlertid om jura. Birte Rønn Hornbech havde foreslået indført en retspraksis, hvor personer skulle behandles forskelligt som følge af deres etniske oprindelse.
Anders Fogh trak i land, men ønskede i stedet en administrativ (dvs. formentlig cirkulære-baseret) praksis, hvor familiesammenføring fra udlandet i tre generationer i samme familie skulle forbydes.
En juridisk baseret etnisk forskelsbehandling finder vi i den amerikanske slavelovgivning, sydafrikansk apartheid og i Nürnberg-lovene bl.a. Jeg vil ikke implicere hermed, at Rønn Hornbech er nazist. Tværtimod har hun som regel betydelig mere juridisk rygrad end sit parti. Jeg kunne selvfølgelig også have skrevet apartheid.(Fork. af red.)

Morten Thing
Livjægergade 41,
København Ø

Stådreng
2. DEC. – Vred, ung pik river sig selv af midt på avisen (1. dec.). For sødt! Jens-Martin. Du er sandelig ingen svinkedasker. Og hvor er det dog chikt af kronikredaktionen sådan at sprede avis for Eriksens lidderære stådreng. Hvad skrev ikke gamle flommefar: Rejsning er at leve!

Jan Knus
Marselis Boulevard 69
Århus C

En Lige Venstre!
3. DEC. – Selvfølgelig er det lidt uheldigt, at fartgrænsen sættes op på motorvejene. Det giver jo flere kvæstede og døde.
Men hvorfor så negativ?
Hvorfor ikke påskønne Venstres iver efter at vise, hvor godt partiet opfylder dets valgløfter. Her kan Det Frie Sygehusvalg effektivt vise, hvad det duer til...
Vi må så blot håbe, at der kun bliver få døde, sådan at rigtigt mange kvæstede kan få lov til at vælge sygehus – helt frit!

Adjunkt Vibeke Wegener
Sdr. Boulevard 60
4950 Maribo

Fordeling
5. DEC. – Hvis Arafat er ansvarlig, så må jo Sharon være det modsatte – uansvarlig.

Bo Richardt
Dagmarvej 5
Espergærde

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu