Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
3. december 2001

Rødvinsdanskerne
29. NOV. – Valgets fremmedfjendske toner kan få en til at spørge: Hvor er den sociale forståelse som danskere har brystet sig af i årtier?
Vores velfærdsstat har tilsyneladende skabt et misfoster af grådige selvtilstrækkelige borgere, for hvem solidaritet og medmenneskelighed til andre end dem selv er fjerne begreber.
I et land hvor de fleste har for meget, og hvor vi er ved at drukne i affaldsproblemer, er der ikke forståelse for dem på bunden eller for folk i nød hvor end de måtte befinde sig.
Mens de rige danskere bæller rødvin i sig, fylder fryseren med fastfood og køber biler, huse og mobiltelefoner og andet ragelse, brokker de sig over en skattebyrde, som overhovedet ikke influerer på deres forbrug. Og dem kan danske politikere nu samle under en sort fane af intolerance og egoisme.
Al den rigdom burde give mere overskud og vilje til at dele med andre, men tværtimod. For det store flertal af danskere som bor i deres isolerede middelstandsghettoer, sker der en klar afvisning som nærmer sig reel racisme. Den danske selvtilstrækkelighed vokser med omfanget af dyre køkkener, og golfbaner i enhver afkrog. Det handler om at værne om egne privilegier, herunder at bilde de danske tabere og socialt og økonomisk dårligt stillede ind at de vil dem alt godt.

Hanne Schmidt
Brigadevej 38, 2300 S

Henning Prins
28. NOV. – Jeg ved præcis hvordan du føler – for jeg har lige skiftet avis til den som du sidder og læser netop nu, lidt trættende at læse den anden avis med de lærde disputer om kejserens skæg. Man fik efterhånden fornemmelse af at det drejede sig mere om profileringen af debattørerne end om sagens kærne.
Ligeledes fik jeg en snigende fornemmelse af, at de indlæg som ikke passede ind i avisens profil var de første som blev frasorteret på dage med ’overvældende stofmængde’, jeg har måske ikke ret, men alene fornemmelsen er slem nok.
Kritiske indlæg er en god ting, der skal mindst to til en disput. Der er nok flere indlæg af den art her i avisen, og det står jo enhver for at skrive ind og og kommentere. Og det giver sig selv at debatterende læserbrevskribenter skal have divergerende meninger. Ellers er der jo ikke noget at snakke om.
Lige et par, til dit brev. Godt nok vandt den pæne del af højrefløjen, men kun fordi de smiskede for den mindre pæne side af samme fløj.
Og nok var der 90 procent der stemte, men de stemte ikke alle på den samme fløj, man kan vel dårligt kalde det hele folkets tale.
Det synes mig futilt at bruge tid på beskyldninger om antisemitisme al den stund vi allerede – hele landet uden undtagelse, sammen med Belgien er blevet dømt antisemitter, endda de værste i hele Europa. Det udtalte en israelsk talsmand, så det må vi nok lære at leve med.

Bent Ploug Pedersen
Storegade 28
3740 Svaneke

Serie

Debattørerne

Seneste artikler

• 'Nogle gange er folk bare lidt for enige'

11. august 2009
    Det er sjældent Informations artikler, der får Thomas Ole Brask Jørgensen til computeren for at skrive indlæg. Det er selve debatten, der tænder. Særligt rygklapperi kan få ham til tasterne
  • 'Jeg kan godt lide at provokere'

8. august 2009
    Han er efterhånden vant til at blive overfuset på netdebatten. Men først når folk bliver rigtigt sure, viser de deres sande ansigt, mener Claus W. Oreskov, der er blevet kaldt både naiv og en fanatisk kommunist af andre debattører
  • Hvem har ansvaret for forskningen?

15. december 2008
    Forskningsfrihed er ikke et tema, der optager ret mange andre end de ramte i den offentlige debat
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her