Læsetid: 1 min.

Visit fra syd

Når Georg Metz hylder fædrelandets hjemvendte søn
Debat
21. december 2001

Fødselsdag
Synd du ’kun’ havde en halv side til at hylde Rif i anledning af, at det er lykkedes ham at fylde hele 70 år.
Alle vi stakkels nordboere skal være lykkelige over, at Rif har forladt den spanske solkyst et par dage for at lade sig hylde af sine i Danmark boende læsere og kunder.
Det er forbløffende så godt journalist Rifbjerg følger med i danske begivenheder fra sine fjerne sydlige bolig. Og at han for nylig fik en stor pris for sin stadig mesterlige benyttelse af modersmålet er virkelig imponerende. Man kunne tro, at hans danske var blevet en kende spoleret af daglig omgang med spansk talende siden han flyttede til solkysten i de glade Franco-tider.
Rif gjorde et særligt dybt indtryk på mig som sympatisør med det irske folk, da han midt i september fik et ’digt’ bragt på forsiden af Information. Jeg undgik ikke at læse: »I Irland lærer katolikker deres børn at hade«...

Tag til Irland
Rif tror nok, at irske katoliker ligner hans spanske naboer til forveksling, og jeg vil anbefale ham at sejle til Den Grønne Ø og studere forholdene dér på nærmeste hold. Vi skal jo lærer så længe vi lever, og det er dumt at holde sig fra Irland selvom det både blæser, regner og er køligt i James Joyces land.
Når man skriver så meget som Rif, kan det ikke undgås, at der smutter en enkelt fejl ned på papiret i ny og næ.
Det skete desværre, da hans skulle skrive sin ’artikel’ til Kraks Blå Bog 2001. Han ’kom til’ at opgive sit sommerhus i Kandestederne pr. Skagen som adressen.

Brev til mesteren
Det er ærgerligt for eventuelle læsere, der vil tilskrive mesteren en hilsen. Post Danmark bringer nemlig ikke post ud i sommerhusområder i vinterhalvåret, så Rifs beundrere burde kende hans rigtige adresse – eller bruge deres begrænsede tid på alt andet end Rif!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her