Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

26. januar 2002

Spareforslag
Kære minimalstatsmand.
Luk Udenrigsministeriet – vi rigtige danskere har jo nok i os selv.

Henning Glahn

Svar til Kåre Fog
20. JAN. – Jeg kan forstå på Kåre Fogs svar på mit indlæg mod Helmuth Nyborg, at jeg nok har udtrykt mig på en unuanceret og uklar måde. Det beklager jeg.
Selvfølgelig er der masser af velmenende mænd alle steder, som ønsker at bevare økosystemet, og som ikke ser ned på kvinder. De skal bestemt ikke lægges til last for hvad mange andre mænd gør.
Jeg opponerede mod den ensidige fremhævelse af g-faktor som et middel til at vurdere intelligens på, og især Nyborgs entydige afvisning af emotionel intelligens og konsekvenstænkning som noget, der har lige så stor værdi. Det kan være farligt, hvis vi kun anerkender værdien af og dyrker denne type intelligens og at en sådan ikke er tilstrækkelig til at sikre en ikke-voldelig verden uden kortsigtede løsninger og bevidstløst vækstræs, vold-mod-vold-strategier m.m. En del af problemet ligger nok i definitionen af ordet intelligens, som i de flestes bevidsthed nok er bredere end Helmuth Nyborgs, og handler om visdom generelt og dermed måske også om, hvem der skal have magt til at styre samfundet og definere normer og værdier.
Hvorvidt Nyborg er mere saglig end Lomborg kan og vil jeg ikke afgøre. De ønsker tilsyneladende begge at gå imod politisk korrekthed uanset at resultatet af det i yderste konsekvens kan være farlige for menneskeheden og støtter bagstræberiske holdninger, og fordi de begge bruger kritisable statistiske metoder.

Julie Albeck
Ørvadsvej 25a, Brabrand

Replik til Ejvind Larsen
20. JAN. – Det er en behagelig aktivitet at tale om politik på sædvanlig måde. Omtrent lige så behagelig som at diskutere væddeløbsheste. Det er ikke en behagelig aktivitet at erkende, at verden som vi kender den er ved at forsvinde. Og at det eneste, der måske kan redde os er at indse, at vi opfører os som uvidende tåber og at vores kultur og tænkemåde bygger på en vanvittig grundantagelse. F.eks. kan vi ikke tillade sådanne magtkoncentrationer som lande uden at tillægge lande værdi. Og vi kan ikke tillægge lande værdi uden at tillægge deres størrelse og magt værdi. Og vi kan ikke gøre dette uden at tillægge foretagenders og personligheders magt og størrelse værdi.

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4 1171 Kbh. K

Luk asylcentrene
21. JAN. – Gennem de sidste 10 år har jeg som centermedarbejder i Dansk Røde Kors asylafdeling mødt mindst 5.000 asylansøgere. Fælles for disse mennesker er, at den lange ventetid i uvished på asylcentrene fratager selv det stærkeste individ virkelyst.
Lad asylansøgerne arbejde og uddanne sig. Nedlæg asylcentrene og lad aylansøgerne bo blandt danskere ude i de kommuner, hvor de skal bo, når de måske får asyl. De, der ikke får asyl, er bedre rustede til at blive sendt videre og de, der skal blive, er godt igang med den vanskelige integrationsproces. Behandl asylansøgerne som de ressourcestærke personer de ofte er, personer som har taget initiativ til at flygte fra krig og tortur, nød og elendighed.

Mads Stampe Lindeløf,
centermedarbejder i Dansk
Røde Kors asylafdeling

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu